آمار بازدید

  • بازدید امروز : 3
  • بازدید دیروز : 1
  • بازدید کل : 47859

پیوند ها

روش مطالعه ادبیات


بسته فوق العاده فیزیک

درس «ادبیات و زبان فارسی» را چه‌گونه مطالعه کنیم؟(سعید تجریشی)

اولین درس دفترچه‌ی کنکور، ادبیات است. ابتدا کمی راجع به نحوه‌ی مطالعه‌ی خودم در سال گذشته توضیح می‌دهم و بعد از آن نکته‌های مهم شیوه‌ی مطالعه‌ی ادبیات را به شما خواهم گفت.

من در ابتدای سال خیلی در درس ادبیات و مخصوصا قرابت معنایی و آرایه‌های ادبی ضعف داشتم و همواره یکی از پایین‌ترین درصدهایم ادبیات بود، اما در کنکور 89% (فقط 2 تست املا را غلط پاسخ دادم!) زدم. تا عید نوروز یک بار ادبیات را از روی کتاب‌های درسی به‌طور کامل مطالعه کردم. شیوه‌ی مطالعه‌ام این گونه بود که سعی می‌کردم هنگام تدریس دبیر در کلاس، آرایه‌ها و لغت‌های املایی و معنای لغات مهم را جدا کنم و اگر فرصت نمی‌شد در خانه همین کار را تکمیل می‌کردم. به هر حال توجه شما را به نکته‌های زیر جلب می‌کنم:

ادبیات کنکور شامل 4 بخش عمده‌ی زیر است که هر کدام از آن‌ها شیوه‌ی مطالعه‌ی مخصوص به خود دارند:

الف) معنای لغات و اصطلاحات و املای لغات:از نظر من برای تقویت این قسمت از ادبیات، کارهای زیر را حتما انجام دهید:

1ـ حتما لغات و اصطلاحات مهم کتاب‌های درسی را با رنگ‌های مختلف مشخص کنید.

2ـ لغت‌های مهم املایی یا معنایی را پس از مشخص کردن در کتاب، در خلاصه‌ی خود وارد کنید.

3ـ سعی کنید هفته‌ای 5/1 الی 2 ساعت، در زمان‌های مختلف (مثلا 3 روز، روزی 30 دقیقه) لغات ادبیات را مرور کنید.

تذکر:لغات انتهای کتاب را هرگز فراموش نکنید و حتما آن‌ها را هم با دقت زیادی مطالعه کنید.

تذکر: سعی کنید حتما درس‌های گروه کلمات املایی زبان فارسی 1 و 2 و 3 را با دقت زیادی مطالعه کنید و یاد بگیرید (هم‌چنین بیاموزیم‌ها).

ب) تاریخ ادبیات:این قسمت از ادبیات، شدیدا نیاز به حفظ کردن دارد و شاید خیلی‌ها با آن مشکل داشته باشندو زود فراموش کنند. اما کارهایی وجود دارد که فراموشی را کاهش می‌دهد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنم:

1ـ حتما مطالب مورد نیاز تاریخ ادبیات را دسته‌بندی کنید این کار می‌تواند به صورت قرن‌های مختلف یا موضوعی و یا هر جور که خودتان راحت‌تر باشید. این عمل باعث می‌شود به صورت طبقه‌بندی شده تاریخ ادبیات را حفظ کرده و دیرتر فراموش کنید. حتما تاریخ ادبیات را در خلاصه‌ی خود به‌صورت دسته‌بندی شده بنویسید یعنی علاوه بر این که در مورد یک شخص، قرن، نام کتاب و توضیحات را از هم جدا می‌کنید، افراد مختلف را نیز طبقه‌بندی کنید؛ مثلا شاعران معاصر و شاعران قرن 3 و ...

2ـ حتما سعی کنید خلاصه‌ی خود را جذاب و با رنگ‌های مختلف بنویسید تا تصویر به‌تری در ذهن‌تان شکل بگیرد و حتما هر هفته حداقل یک بار آن را مرور کنید؛ هرچند مرور سریع.

3ـ اعلام انتهای کتاب دوم و سوم را فراموش نکنید و اگر توانستید نکته‌های آن‌ها را نیز در خلاصه‌ی خود اضافه کنید.

ج) زبان فارسی و آرایه‌های ادبی:این دو بخش ادبیات تا حدی از نظر مطالعه شبیه هم می‌باشند. به همین دلیل آن‌ها را در یک دسته آوردم. هر دو شامل یک‌سری قواعد می‌باشند که تنها حفظ کردن آن قواعد، کمک چندانی در پاسخ دادن به سوالات نمی‌کند. به‌طور مثال شاید همه بدانند تعریف «تشبیه» چیست یا به چه چیزهایی واژه می‌گویند. اما نکات ریز و کاربردها و مثال‌های این موارد از تعاریف مهم‌تر است. ابتدا در مورد آرایه‌های ادبی کارهایی که خودم انجام دادم را می‌گویم.

(1)همیشه سعی می‌کردم هر آرایه‌ای که دبیر در مورد جمله‌ای از کتاب می‌گفت، یا به‌طور خودآموز یاد می‌گرفتم را با رنگ مختص به آرایه‌ها در کتاب مشخص کنم.

(2)در مورد جمله‌ها و ادبیات دشوار، حتما سعی می‌کردم با پرسیدن از دبیر یا نگاه کردن در کتاب‌های کمک‌آموزشی تمامی آرایه‌های آن را بررسی کنم و حتی‌الامکان یاد بگیرم و در کتاب درسی هم وارد کنم.

اگر این 2 کار را انجام دهید، آن وقت خواهید توانست سوالات آرایه‌ی کنکور را نیز خودتان استنباط کنید و پاسخ دهید، فقط کمی تمرین می‌خواهد. اگر لازم دیدید می‌توانید نکته‌های مهم برخی از ابیات در زمینه‌ی آرایه را نیز در خلاصه‌ی خود وارد کنید. در مورد زبان فارسی نیز اوضاع همین گونه است. ابتدا حتما کلیات مباحث و تعاریف را با مطالعه‌ی کتاب یاد بگیرید و بعد از آن تا می‌توانید تست (البته تست استاندارد) بزنید تا با نکته‌های ریز زبان فارسی نیز آشنا شوید. به‌طور مثال مبحث تعداد تک‌واژه، مبحث سنگین و وقت‌گیری است اما هرگز آن را رها نکنید. تا می‌توانید تست بزنید و تمامی نکته‌هایش را یاد بگیرید چون ممکن است مثلا در کنکور 90 از این مبحث تست آسانی بدهند پس الکی یک تست را از دست ندهید.

د) قرابت معنایی:آخرین و شاید مهم‌ترین قسمت ادبیات کنکور، قرابت معنایی است. همان‌طور که گفتم اوایل سال من در زمینه‌ی قرابت معنایی خیلی مشکل داشتم اما به مرور شیوه‌ی مطالعه‌ی صحیح را یاد گرفتم و آرام‌آرام پیش‌رفت کردم.

قرابت معنایی کاملا مربوط به درک ادبی شما می‌باشد و شاید تنها کاری که می‌توان برای به‌بود قرابت معنایی انجام داد، بالا بردن درک ادبی و درک از شعرهای مختلف می‌باشد. من از اواسط سال، یک کتاب مخصوص قرابت معنایی تهیه کردم و سعی کردم هر 2، 3 روز یک بار اندکی از این کتاب را فقط مطالعه کنم و سعی کنم مفهوم شعرهای مختلف آن را درک کنم و ارتباط آن با اشعار کتاب خودمان را بررسی می‌کردم. اصلا لازم نیست هر روز مقدار زیادی از این کتاب را بخوانید. حتی اگر در 30 دقیقه فقط 10 بیت شعر بخوانید اصلا ایرادی ندارد. اما سعی کنید این کار را حتما به‌طور مداوم انجام دهید؛ به‌مرور زمان درک شما از ادبیات و اشعار مختلف بالا برود و بتوانید راحت‌تر سوالات را پاسخ دهید. البته فراموش نکنید که یک شبه، تحول ایجاد نمی‌شود بلکه لازم است تا نزدیک کنکور، این کار را مداوم انجام دهید و مطمئن باشید نتیجه‌اش را خواهید دید. همان‌طور که من هم در اواخر سال خیلی به‌تر شده بودم. فقط توجه داشته باشید تمام کردن کتاب قرابت معنایی نباید برای‌تان مهم باشد، فقط سعی کنید درک ادبی خود را از اشعار بالا ببرید که این امر فقط با تمرین مداوم و وقت گذاشتن حاصل می‌شود.

پس سعی کنید این 4 بخش ادبیات را همان‌طور که گفتم با دقت مطالعه کنید. حتما تا قبل از عید حداقل یک بار همه‌ی کتاب‌های‌تان را تمام کرده و نکته‌های مهم آن‌ها را استخراج کنید. بعد از عید کارهای دیگری لازم است انجام دهید که حتما به وقتش به شما خواهم گفت اما در این موقع از سال به دقت کتاب‌های درسی را مطالعه کنید و هم در خلاصه‌ها، نکته‌های مهم را بنویسید و هر چند وقت یک‌بار آن‌ها را مرور کنید. مطمئن باشید آرام‌آرام پیش‌رفت می‌کنید.

چند نکته:

1)کشیدن خط زیر نکته‌های مهم و نوشتن توضیحات اضافی در بالای لغت‌ها و جمله‌های تاریخ ادبیات و ابیات با رنگ‌های مجزا باعث می‌شود تا در مرتبه‌های بعدی مطالعه با سرعت بیش‌تری مرور کنید و روی نکته‌های مهم متمرکز شوید.

2)قبل از عید حتما حداقل 3 الی 4 ساعت در هفته ادبیات مطالعه کنید و بعد از مطالعه‌ی هر درس از کتاب (البته بعد از گذشت چند روز)، تست‌های آن را از یک کتاب آموزشی استاندارد بزنید. توجه کنید که قبل از عید، یک کتاب تست کافی است فقط به‌شرط آن که تمام تست‌های آن را با توجه به شیوه‌ی تست‌زنی صحیح زده باشید. هم‌چنین دیدن پاسخ تشریحی استاندارد سوالات کنکور سال‌های قبل، در یادگیری نکته‌ها بسیار موثر خواهد بود و بدین طریق می‌توانید بفهمید نظر سازمان سنجش در مورد موارد اختلافی از قبیل تک‌واژه و واژه چه بوده است تا همان گونه یاد بگیرید.

 

روش مطالعه ی ادبیات فارسی برای کنکور(تک رقمیا)

سلام دوستان امیدوارم که خسته نشده باشید و به تلاش هیتان ادامه بدهید

می دونید درس ادبیات به دلیل ضریب بالای که داره از اهمیت ویژه ای برخوداره.بیشتر داوطلبان هنگام مطالعه ی این درس وقت زیادی رو صرف دستور زبان می کنند برخلاف آنچه آنها تصور می کنند تعداد کمی از سوال ها مربوط به دستور زبان و حدود ۸۰ درصد از متن های ادبیه.

متن های ادبی که بیشترین بخش سوال ها از اونها مطرح میشه شامل :لغات-اصطلاحات-عبارت ها-معنی شعر ها-نثر ساده- کنایه ها – ضرب المثل ها و….

برای خوندن ادبیات باید از ابتدا شروع کنید و هم چنین خلاصه نویسی برای معنی لغات و اصطلاحات و واژه ها و تاریخ ادبیات ها .البته من پیشنهاد می کنم که کتاب های تب کنکور کلک معلم که به صورت جداگانه می باشند و کاملا قشنگ خلاصه نویسی شده استفاده کنید من که خیلی ازشون راضی بودم .

اصلا می دونید چرا این کتابها خوب هستن چونکه ادبیات در کنکور به صورت موضوعی است یعنی اینکه چند تاسوال مربوط به لغته چندتا به صورت املا چندتا به صورت قرابت معنایی و….

اصلا بگذارید براتون به مفصل بخش های ادبیات فارسی رو توضیح بدم

۱- متن ها : درس ها و متن های ادبی رو بخوانید و به معنی لغتات و اصطلاحات توجه ویژه داشته باشید از کنایه ها غافل نشید تا بتونید منظور نویسنده را بفهمید (من برای خوندن این بخش ادبیات از کتاب گاج سبز خیلی استفاده کردم)

۲-شعرها : شعر ها را بخوانید و بیت به بیت معنی کنید و به کنایه ها و استعاره ها توجه کنید و درک عمیقی از معنی شعر ها داشته با شید (برای قرابت معنایی که حدود ۹ تست را در بر میگره به دردتان میخوره)دقت کنید دوستان که در سال های اخیر توجه ویژه ای به مفاهیم اصلی شاعر در شعر ها در سوال های مربوط به کنکور شده.

۳-املا : در موقع خواندن املا سعی کنید به کلمات توجه و آنها را حاشیه نویسی کنید یا زیر واژه ها خط بکشد چرا که وقتیحاشیه نویس می کنید با ورق زدن کتاب نگاهی گذرا و سطحی به واژها داشته باشد تا املا صحیح آنها در ذهنتان بماند.

۴-تاریخ ادبیات : چونکه نکته های ریز و زیادی در بخش تاریخ ادبیات وجود داره می توانید برای مطالعه آنها فیش برداری کنید تا بتونید آنها را به خوبی به حافظه بسپارید می تونید از تکنیک مخفف استفاده کنید مثلآ برای آثار نظامی از کلمه ملخ ها استفاده کنید (مخزن الاسرار – لیلی و مجنون – خسرو و شیرین – هفت پیکر – اسکند نامه ) البته اینم بگم که کتابهای معرفی شده بالا این کارا کرده و خیلی مفیدن

 

نحوه مطالعه درس«ادبيات فارسي»:

 بررسي آثار ادبي، شما را با انديشه ها و باوري هاي عميق آفرينندگان و ژرف انديشي و اعتقادات و تجربيات ملت ها آشنا مي کند. تسلط بر ادبيات را مي توان به شش بخش تقسيم کرد:

 1-آموختن معني لغات:

 آموختن معناي واژه هاي جديدي که در کتابهاي فارسي به وفور با آنها برخورد مي کنيد. مي تواند بسيار ساده باشد اگر سعي کنيد آنها را در متن و در جمله هايي که جا گرفته اند، بياموزيد. آموختن معني تعداد زيادي لغت در حالي که جدا از هم هستند و ارتباطي با هم ندارند در مقايسه با آموختن لغات در جملات، کار مشکلتري است. بنابراين براي آموختن معاني لغات بهتر است، ابتدا يک بار متن درس را بخوانيد و سعي کنيد که معني لغات جديد را حدس بزنيد. بعد صحيح بودن حدسهاي خود را کنترل کنيد. براي تکرار واژه ها و به خاطر سپردن معني آنها جمله اي را که واژه در آن بکار رفته چند بار بخوانيد، به هنگام برخورد با واژه هاي جديد کمي فکر کنيد و ببينيد که آيا واژه اي را مي شناسيد که با واژه مورد نظر ريشه مشترک داشته باشد. اگر چنين واژه اي را به خاطر بياوريد. آنگاه حدس زدن معني واژه جديد کار ساده تري خواهد بود.

 2-برگرداندن معناي متون قديمي و شعرها به فارسي روان:

 توانايي انجام اين کار مستلزم تسلط بر معناي واژه هاي بکار رفته در متن يا شعر است، اما هيچگاه معني شعرها و متنها را به صورت کامل، کلمه به کلمه در کتاب يا دفتر خود ننويسيد بلکه منظور و پيام جمله هايي را بنويسيد که مشکلتر به نظر مي آيند و با مفهومي به جز آنچه که ظاهر کلمات نشان مي دهند، دارند.

 براي معني کردن اشعار و متون کهن، توجه به روش بازگرداني قابل ذکر است. طبق اين روش چنين عمل مي کنيم.

 الف)ارکان دستوري را در جاي خود قرار مي دهيم. براي مثال اگر فعل در اول جمله آمده است، آن را در آخر جمله مي آوريم.

 ب)اگر عناصري تاريخي در متن يا شعر وجود دارد، براي آن عناصر، معادل امروزي انتخاب مي کنيم. مثلاً به جاي «او» که در گذشته براي غيرجاندار به کار مي رفته است «آن» قرار مي دهيم.

 ج)لغات دشوار را معني مي کنيم.

 د)مضامين و مفاهيم را کاملاً منتقل مي کنيم. در ضمن اگر مفاهيم کنايي نيز در متن وجود دارد آن مفاهيم را نيز معني مي کنيم.

 3-به خاطر سپردن تاريخ ادبيات:

 تاريخ ادبيات اين امکان را فراهم مي آورد تا با مسير تحول و دگرگوني انديشه ها و جريان هاي فکري و ادبي آشنا شويد و در زندگي خود به طور عملي و کاربردي از آن ها بهره بگيريد. تاريخ ادبيات شامل دو قسمت«تاريخ ادبيات ايران» و «تاريخ ادبيات جهان» است. اين درس به علت نام هاي مختلف شعرا و نويسندگان و اسامي آثار آن ها ممکن است فرار باشد. براي يادگيري بهتر در اين درس به نکات زير توجه کنيد:

 قبل از شروع کلاس تاريخ ادبيات مطالعه اي اجمالي و سريع از درس داشته باشيد. بعد از کلاس نيز هنگام مطالعه بهتر است براي خود جدولي يا فيش هايي را تنظيم کنيد و سرفصل جدول را به اين ترتيب بنويسيد:

 نام شاعر يا نويسنده، عصر زندگي او، آثار مهم او همراه با موضوعات آنها، شيوة کار او، طرز فکر و زندگي و اخلاق او، مقايسه او با ديگران و تأثيرپذيري و تأثيرگذاري او بر ديگران. با اين کار مجبور مي شويد خلاصه اين مطالب را مرتب کنيد و در صورت لزوم بدون اتلاف وقت آنها را بخوانيد و به ذهن بسپاريد.

 پس تا مي توانيد مطالب را سازماندهي کنيد. اساس سازماندهي با گروه بندي شعرا و نويسندگان مي تواند بر مبناي قرني باشد که در آن مي زيسته اند يا سبک کار آن ها.

 4-آموختن املاء:

 اگر چه کار بسيار ساده اي است، اما متأسفانه اشتباهات عجيبي در اين زمينه ديده مي شود. براي آموختن املاء اولين و مهمترين توصيه داشتن دقت است. در برخورد با لغات جديد، کمي مکث کنيد و چند لحظه به آنها دقت کنيد اگر فکر مي کنيد لازم است، يکي دوبار لغت را بنويسيد.(به کمک حافظه تان) بيش از 90 درصد لغتها به همين سادگي در حافظه تان ثبت مي شود. در مورد لغتهايي که املاي مشابه دارند، يا نحوه خواندن آنها شبيه هم است، تدبيري بينديشيد که تداخل آن ها کمتر شود. مثلاً بين آنها و کلمات ديگري که قبلاً آموخته ايد و با همان حروف نوشته مي شوند ارتباط برقرار کنيد. از روش زير مي توان استفاده کرد.

 -يک روش قطعي براي به خاطر سپردن ويژگي هاي املاي واژه ها:

 اين روشي مبتني بر روش تداعي هاي تجمسي است. فرض کنيم که درباره املاي واژه هاي «زلال» (صاف) و «ضلال»(گمراهي) و «ظلال»(سايه ها) ترديد داريم که بايد با «ز» يا «ض» يا «ظ» نوشته مي شود. مثلاً واژه هاي: زنبور، ضرر و ظرف، تداعي مي کنيم و در ذهن خود مجسم مي کنيم که: زنبور آب زلال مي خورد، ضررهاي پي در پي موجب ضلال مردم مي گردد و ظرف ها را در ظلال درختان نهاده اند.

 بدين ترتيب، هنگامي که دوباره واژه زلال يا واژه ضلال يا ظلال را پيدا مي کنيم، تداعي خودمان را نيز پيدا مي کنيم و اشتباهي در نوشتن آن ها از ما سر نمي زند.

 1-آموختن دستور زبان:

 براي آموختن دستور زبان بايد به اين نکته توجه کنيد که آموختن اين موضوع تنها يکسري تعاريف نيست، بلکه بايد تعريف ها و دستورها را بفهميد. به مثالها توجه کنيد و با تمرين آن را در حافظه تان ثبت کنيد. مطالعه متن درس نيز مي تواند مفيد باشد. زيرا با مطالعه متن ها با ساختار جمله ها و کاربرد انواع قواعد دستوري آشنا مي شويد و آنچه را که آموخته ايد تکرار مي کنيد. يادداشت برداري از نکات دستوري نيز يک راه مفيد براي آموختن آنهاست.

 -حفظ شعر:

 براي حفظ شعر بهترين روش اين است که ابتدا بيت اول شعر و بعد بيت دوم آن را حفظ مي کنند و سپس هر دو بيت را با هم تکرار مي کنند. بعد بيت سوم را حفظ مي کنند و هر 3 بيت را با هم تکرار مي کنند. به همين ترتيب تا آخر. براي حفظ شعر، خواندن آن با صداي بلند بسيار بسيار مفيدتر از آهسته خواندن آن است. زيرا به اين ترتيب وزن و آهنگ شعر، به خاطر سپردن آن را ساده تر مي کند. همچنين توجه به مفهوم شعر در حين حفظ آن نيز مانع فراموش کردن بعضي از بيتها و جا افتادن آنها مي شود. هنگامي که ميان دو بند يا دو بيت ارتباط منطقي يافت نمي شود بايد خودمان به سادگي پس از چند ثانيه، رابطه اي ساختگي ميان واژه هايي که در آن به هم پيوستگي از بين رفته، برقرار کنيم. مانند هميشه، براي خوب به خاطر آوردن «رابطه ها» بايد آنها را در فکر کاملاً مجسم کرد

 

روش خواندن درس ادبیات فارسی توسط معین فلاحتگر(کنکور)

رتبه یک کنکور ریاضی 88

 معلم ادبیات من معلم خوبی بود و از اول دبیرستان یه چیزایی به ما میگفت که ازش سر در نمی آوردیم …مثلا اسلوب معادله رو سال اول به ما میگفت که فلان جا اسلوب داره…سال دوم هم همینطور به ما میگفت هر چی میگمو بنویسین بعد که رفتین پیش میاین این چیزارو میخونین و کتابتون کامله کامله…خلاصه من سالایی که کتابم کامل بود یعنی همه آرایه ها و معادل های شعری و از این چیزارو نوشته بودم از رو کتاب خودم میخوندم و اون سالایی که کتابم کامل نبود رو از رو گاج سبز که اونم کتاب کاملیه خوندم.البته این سالها دیگه سوالات ادبیات از حالت تکراری خارج شده و بیشتر مفهوم شعرها اهمیت داره و واسه آرایه هم بیتهایی که میدن خارج از کتابه و فایده خوندن بیتهای کتاب اینه که شما ورزیده بشین و بتونین به سوالات کنکور جواب بدین.پس اولویت اصلی با کتاب درسی ،یعنی شما باید بر کتاب کاملا مسلط بشین و هیچ نکته باریکی از دستتون در نره.هر درس تقریبا تشکیل شده از تاریخ ادبیات ،متن درس،توضیحات ،پرسشها،و…

تاریخ ادبیات رو که باید حفظ کنین.در مورد متن درس باید لغاتی رو که در انتهای کتاب اومده+توضیحاتی رو که در انتهای متن اومده+اسمهایی که تو اعلام آخر کتاب اومده رو کاملا مسلط شین.البته اگه کتاب سبز گاج داشته باشین که همه اینارو کنار هم آورده و میتونین از رو اون بخونین کما اینکه تعداد کثیری از بچه های ما از رو گاج میخوندن و کتاب درسی رو کنار گذاشته بودن.در مورد پرسشهای آخر درس هم که بعضی از پرسشها داد میزنن که مزخرفن و امکان نداره سوال بیاد…شما اونارو بخونین محض اینکه کارتون تکمیل باشه و واسه امتحان ترم هم آماده بشین و البته تو بعضی درسا سوالای بسیار مهمی پیدا میشه مثلا در مورد مفهوم ابیات یا آرایه ها یا اینکه معنی فلان لغت اینجا اینه و از این جور چیزا که خودتون استادین….

من خودم وقتی میخواستم یه درسو بخونم اول تاریخ ادبیاتشو میخوندم ،یه دور سرسری،دور بعدی با دقت و حفظ کردن چیزاش.

بعد میرفتم سراغ متن،هر جمله یا خط یا بیتی رو که میخوندم به نکاتش توجه میکردم و اونارو یاد میگرفتم (نکات=معنی بیت یا جمله که جدیدا اهمیت کمی پیدا کرده،مفهوم بیت یا جمله که فوق العاده مهمه،معنی لغات،اعلام،و توضیحات کتاب در صورت وجود)بعد این که تک تک جملات متن رو آنالیز کردم توضیحات آخر متنو یه بار دیگه میخوندم،بعد میومدم همون نکاتو یه بار دیگه میخوندم (البته بیشتر لغات و اعلام رو).حالا از اول درس شروع میکردم و از تاریخ ادبیاتش از خودم سوال میپرسیدم و جواب میدادم مثلا جلال آل احمد ،باید میگفتم کی دنیا اومد،تو چه زمینه ای فعال بود،کتاباش هر چند تایی که تو کتاب هست،سبکش و…..اگر نمیتونین سوال بپرسین از خودتون، همون بار اول که دارین میخونین سوالایی رو گوشه کتاب (بالای تاریخ ادبیات جا هست:دی)بنویسین که بعدا از خودتون بپرسین.

بعد میومدم سراغ متن و با خوندن تک تک ابیات و جملات همه نکاتشو بدون نگاه کردن به اونا (نکات)میگفتم.بعد نگاه میکردم که درست گفتم یا نه،هر جا رو که بلد نبودم یا اشتباه میگفتم علامت میزدم که بعدا بخونمشون.بعد از اتمام این کارا میرفتم سراغ پرسشهای درس.

البته من تابستون 2سال پیش همون طور که گفتم ادبیات پیش 1 رو خوندم چون تو مدرسه به ما درس میدادن ولی فرقی نمیکرد کلا ادبیات دبیرستان رو همیشه همین جور خوندم.

بهتون توصیه میکنم که کتاب تست ادبیات انتشارات کتاب سبز رو حتما تهیه کنید چون توش خیلی زیاد معادل شعری کار کرده و از این طریق شما ذهنتون قوی میشه واسه تستای کنکور….

بازم در انتها میگم ،شیوه های درس خوندن متفاوته….من مال خودم رو گفتم چون شما خواسته بودین..نه این که بهترینه………امیدوارم به دردتون بخوره….موفق باشید….

 

روش مطالعه درس ادبیات برای کنکور(استاد حسین احمدی)

دی. ۱۲دسته اصلی,مقالات کنکوریبدون دیدگاه

درس ادبیات در میان دروس عمومی در کنکور از بیشترین اهمیت برخوردار است و دارای ضریب ۴ در کنکور میباشد، لذا تراز آن یعنی درصد بالای آن در بهبود رتبه یا به عبارتی در بالا بردن رتبه ی شما و همچنین در رقابت تعیین رتبه در بین دانش آموزانی که درصد درسهای اختصاصی مشابه و نزدیکی دارند تأثیر بسزایی دارد.

شیوه ی مطالعه درس ادبیات:

درس ادبیات را به طور کل میتوان به چند مبحث یا قسمت تفکیک کرد که هر کدام تافته ی جدا بافته (!!) بوده و سؤالات آنها در کنکور نیز تقریباً نمیتواند با هم ترکیب شوند. ما هم در این مقاله این مباحث را به طور جدا می بافیم:

 لغات: برای یادگیری لغات خواندن لغات آخر کتاب کافیست اما ذکر این نکته ضروریست که در مورد هر لغت باید حتماً تمام معانی آن را حفظ باشید. لغات مربوط یا شبیه به هم یا لغاتی را که قابلیت "قاطی کردن" را دارند کنار هم بنویسید و دسته بندی کنید مثلاً تمام لغاتی که مربوط به اسب و ویژگیهای آن هستند مثل ابرش، کهر، کرند، سمند و … و یا انواع ماههای رومی مثل آذار و نیسان و ایار و تموز

  1. املا: لغات مهم متون درسها و املاهای زبان فارسی منبع شماست. یه توصیه ی مهم و نکته ای اینکه لغاتی را که املای شبیه هم و معانی متفاوتی دارند را کنار هم دسته بندی کنید مثلاً "خواستن:طلب کردن ؛خاستن:بلند شدن" یا "گزاردن:به جا آوردن ؛گذاردن:قرار دادن". تشخیص املای کلمات از روی معنی آنها برای یادگیری املای آنها بسیار مهم است که در کنکور نیز معمولاً بر این اساس سؤالات طرح میشن.
  2. تاریخ ادبیات: ابتدای درسهایی که تاریخ ادبیات دارند و اعلام سال دوم و سوم (که خیلی خیلی مهم اند) و تاریخ ادبیات های موجود در زبان فارسی و همینطور درآمدهایی که حاوی تاریخ ادبیات هستند مثل درآمدی که در ادبیات سال چهارم است و در مورد انواع شعر فارسی ست منابع اصلی طرح سؤالند. در مورد تاریخ ادبیات برای هر شخصیت حداقل اطلاعاتی که باید بدانید عبارتند از: تخلص، چکیده ای از سبک شعری یا نثری، موضوعات و زمینه های مطرح شده در آثار او، زمینه ی فعالیت، تأکیداً تمام آثارش از کوچک و بزرگ و از یک مقاله تا کتاب بزرگ، زادگاه و فوتگاه و …، عصر حیات (معاصر یا غیر آن) و …
  3. آرایه ها: در مورد آرایه ها ابتدا باید مفهوم و کاربرد هر آرایه را به طور کامل و جامع یاد بگیرید نه لزوماً حفظ آرایه های اشعار کتاب، و نیز بهتر است توضیحی ساده در مورد هر کدام از آرایه ها را در یک کاغذ لیست کرده و داشته باشید بعد تمام اشعار و ابیات کتاب درسی و حتی در صورت امکان غیر درسی را از نظر داشتن هر کدام از آرایه ها بررسی کنید.
  4. قرابت معنایی: متون کتاب های درسی خصوصاً درسهای ثقیل و اشعار (خصوصاً سال چهارم). برای تشخیص قرابت معنایی اول مهارت خوب و درست خواندن را یاد بگیرید تا مفهوم را درک کنید و با تمرین زیاد یاد بگیرید که با خواندن متن یا بیت، کلمات کلیدی را که معنی را میتوان از آنها دریافت کرد به خوبی دربیارید. مهارت در تشخیص قرابت معنایی کاملاً به تمرین و تکرار زیاد وابسته است پس تا میتوانید تمرین کنید و تست حل کنید.
  5. زبان فارسی: زبان فارسی شامل چندین مبحث مهم و همیشه سؤال دار در کنکور است که سؤالات مربوط به هر مبحث غالباً (نه همیشه) به طور جدا و غیر ترکیبی در کنکور طرح میشود. از سؤالات ادبیات در کنکور حدود ۷ تا ۸ سؤال یعنی بیش از ۲۵ درصد از زبان فارسی خواهد بود. خواندن زبان فارسی تقریباً شبیه ریاضی و فیزیک است و باید پس از یادگیری مفاهیم آن روی تست ها و تمرینات مربوطه بسیار کار شود. مهمترین این مباحث عبارتند از: > تشخیص انواع تکواژ و واژه و … > انواع کلمات ساده، مشتق، مرکب و مشتق مرکب > انواع جمله و تعداد اجزا و نوع اجزای هر جمله مثلاً جمله ی کامل ساده و چهار جزئی گذرا به مفعول و مسند > انواع ترکیب وصفی و اضافی و انواع اضافه > شیوه ی بلاغی و غیر بلاغی > نقش های تبعی و … .

شیوه و راههای خلاصه نویسی:

  1. برای لغات و تاریخ ادبیات های فرار میتونید از برگه های کوچکی که در یک طرف آنها لغت (یا نام شخصیت) و در طرف دیگر تمام معانی آن لغت (یا مواردی که دانستن آنها را برای هر شخصیت لازم شمردیم) می نویسید استفاده کرده و در شروع هر بار مطالعه ادبیات آنهارا در حد ۵ تا ۱۰ دقیقه دوره کرد.
  1. تمام تاریخ ادبیاتهایی را که در ابتدای درسها، انتهای کتابها ،در زبان فارسی و در درآمدها و بیاموزیم ها و هر گوشه و کنار وجود دارد میتونید در یکجا به صورت کامل و منظم جمع آوری کنید.
  1. کلمات مشابه و هم معنی و یا مرتبط با هم را کنار هم یادداشت و مرتب کنید.
  1. تعریف و کاربرد انواع آرایه ها را به صورت یکجا و در صورت لزوم همراه با یک مثال جامع و ساده یادداشت کنید.
  1. کلمات و نکات پر تکرار یا سخت التشخیص (!!) در سؤالات زبان فارسی را یادداشت کنید.مثلاً "است" دو تکواژ دارد یا "نقش نمای اضافه هم واژه و هم تکواژ است" یا "گوناگون سه تکواژ و یک واژه است" و انواع نمونه های پرتکرار دیگر در انواع مباحث.

تست زنی:

تست زنی در مورد ادبیات مانند دیگر درسهای حفظی باید با فاصله ی حداقل یکی دو روز انجام شود و البته در اوایل خیلی لزومی برای زدن تستهای ادبیات وجود ندارد مگر برای آشنایی بیشتر با سبک تستها.

برای بعضی بخشهای ادبیات مانند آرایه ها، قرابت معنایی و زبان فارسی که نیاز بیشتر و در واقع مبرمی به تست دارند کتب آموزشی برای تمرین و تسلط بیشتر میتوانند کمک کننده، مفید و مثمرثمر باشند.

 

شیوه ی مطالعه ی ادبیات فارسی کنکور(مکتبستان)

 لغت

•بررسی واژگان انتهای کتاب درسی و به ذهن سپردن همه ی اونا(تمامی معانی واسه هر واژه!)

• بررسی واژگانی که توی متن درس به کاررفتن، اما در انتهای کتاب معنیی واسشون پیدا نمیشه!

در ضمن معنای واژگانی که در قسمت تاریخ ادبیات ابتدای درسا و خودآزماییا نیز به کاررفتن ، مورد نظرتون باشه.

 املا

 به واژگان به کار رفته توی متن درسم دقت کنین. (می تونین یه دفترچه یادداشتی فراهم کنین و به تدریج که درسا رو مطالعه می کنین، واژگان مهم املایی رو توش یادداشت کنین.)

• گروه واژگان واسه املا که درکتاب زبان فارسی ۳ اومده، مهمه!،حتماً اونا رم مطالعه کنین.

• املای واژگان” هم آوا” نباید فراموش شه، این واژگان همواره مورد توجه طراحان سوالای کنکور سراسری بودن وهستن!

• در تشخیص واژگان هم آوا حتماً به معنای جمله ها توجه کنین.

• در املا حتماً به واژگان “هم خانواده” توجه کنین. (توجه به واژگان هم خونواده در املا بسیار مؤثره!)

• نکته ی مهم اینکه حتماً ازروی واژگان بارها و بارها بنویسین.

سؤالای املای کنکور رو هم حتماً مطالعه کنین.

تاریخ ادبیات

•اطلاعاتی که در ابتدای درس درباره ی هر یک از نویسندها و شاعرا اومده رو حفظ باشین.

• بخش اعلام را مطالعه کنید. (به جزئیاتشم توجه کنین!)

• بعضی از اطلاعات و اسامی در متن درسا اومده، حتماً مطالعش کنین.

 مثلاً در درس ۲۱ ، کتاب ادبیات فارسی ۲، اومده که:

 چهار ساعت تمام تاریخ فردریک می خواندم!

 (در این جا اطلاعات مربوط به این کتاب در بخش اعلام اومده که حتماً باید مطالعه شه.)

• “درآمدها” رو بادقت مطالعه کنین و سعی کنین علاوه بر مطالب حفظی به مفاهیم هریک از توضیحات توجه کنین.

• نام نویسندگان کتاب هایی رو که درقسمت درآمدا اومده، حتماً یاد بگیرین.

 تو کتاب ادبیات فارسی ۳، فصل ششمش، انواع ادبی ۲ ، ادبیات غنایی اومده که:

 ((ادبیات عرفانی ما که بسیار غنی و گسترده است، در حوزه ی ادبیات غنایی قرار می گیره. در این عرصه آثار بزرگی چون مثنوی معنوی، کشف الاسرار و….))

 که در این جا نام نویسنده ها ذکر نشده اما دونستن اونا واجبه!!!!

 آرایه های ادبی

 • تعاریفی که تو کتاب های درسی با عنوان بیاموزیم اومده رو با دقت مطالعه کنین.

• به مثال هاش توجه کنین!

• آرایه های ابیاته کتاب درسی رو با دقت در بیارینو علت اونو بدونین. این روش به یادگیری بهترتون کمک می کنه.

• در کنکور سراسری سؤالات آرایه، خارج از کتابه؛ بنابراین توصیه می شه سؤالات آرایه ی کنکور سراسری رو مطالعه کنین و به آرایه های هر یک بادقت توجه کنین.

• به معنا و مفهوم بیت هم توجه بنمایید!

 درک مطلب و مفهوم

 مشکل خیلی از داوطلبای کنکور درباره ی سؤالای مفهوم و درک مطلبه که معمولاً سهم بیشتری از سؤالای کنکور رو دربرداره. توجه به این چند تا نکته می تونه راه گشا باشه:

• ابتدا معنا و مفهوم ابیات کتاب را بادقت فرابگیرین و در نظر بگیرین که هر بیتی به چه نکته یا نکاتی اشاره می کنه تا بتونین ارتباط آن را با سایر ابیات تشخیص بدین.

به مفهوم ابیاتی که درقسمت های بیاموزیم درس ها اومدن،حتماً توجه کنین. این ابیات همواره از نظر مفهوم مورد توجه طراحان سؤال کنکور سراسری بوده اند!

• درست خواندن ابیات!! البته گاهی به علت چند تلفظی بودن برخی واژگان و نداشتن حرکت ، موجب اشکال در خواندن و در نهایت متوجه نشدن معنای بیت می شه؛ بنابراین به ابیاتی که در کنکور سراسری اومدن و خارج از کتاب هستنن، توجه بیشتری بنمایید.

• از هر بیت آمده در سؤال، مفهومی هرچند کوچک هم به کشف کنین.

• مفهوم درست واژگان موجود دربیت رو بدونین.

• به مفاهیم کنایی و نیز استعاری واژگان توجه بفرمایین.(هم نشینی واژه با دیگر واژگان مشخص میکنه که در معنای حقیقی یا در معنای مجازی به کاررفته .)

• اندوخته ی واژگاتون رو زیاد کنین.

• سؤالات کنکور سالای قبل رو حتماً مطالعه کنین.

• با انواع سؤالات درک مطلب و مفهوم آشنا شین.

• صورت سؤال رو بادقت بخونین و ببینین سؤال از شما چی می خواد.(صورت سؤال منفیه یا مثبت)

 مثلاً قرابت دارد یا قرابت ندارد/تقابل معنایی دارد یا تقابل معنایی ندارد/مفهوم کدام گزینه متفاوت است و…

 سقف زورتو بزن!

 

روش مطالعه ادبیات فارسی (مهدی فرهنگیان رتبه 90 کنکورو آقای سید سعید طامهری زاده رتبه 9 کنکور)

 بهترین روش برای خواندن درش ادبیات فارسی موضوعی خواندن است.یعنی شما باید تاریخ ادبیات،املا،لغت،آرایه،قرا بت معنایی و زبان فارسی را جداگانه مطالعه کنید.

 اینکه شما کتاب ادبیات رو از اول باز کنید و بخونید روشیه که شاید جواب بده اما اولا انرژی زیادیو میگیره و دقت خیلی بالایی رو میخاد مطمئن باشید وقتی رو که میخاید صرف این روش کنید روی موضوعی خوندن بزارید خیلی نتیجه بهتری میگیرید.

 فرض کنید در آزمون بعدی شما باید 4درس رو بخونید:شما باید برای آزمون این شش مبحث (تاریخ ادبیات،املا،لغت،آرایه،قرا بت معنایی و زبان فارسی) رو جداگانه مطالعه کنیدو تست بزنید.

 حالا منابع خوب رو برای خوندن بهتون معرفی میکنم:

 1تاریخ ادبیات :کلا برای تاریخ ادبیات کتاب خوب زیاد هست:تاریخ ادبیات 5گنج مهر.ماه،گاج خاکستری،تاریخ ادبیات مصور تخته سیاه و تاریخ ادبیات کلک معلم که من خودم این آخریو خوندم وبسیار کتاب خوبی بود چندتا دسته بندی قشنگ داره یکیش به ترتیب درس به درسه و یکیش الفبایی تا اونجایی هم که تونسته کدگذاری کرده و اینکه تاریخ ادبیات زبان فارسیو هم داره که تو سال نودویک سوال بود.تمامی تستای کنکور مربوط به تاریخ ادبیاتم آخرش داره.

 2املا:املا رو دانش آموز بجای اینکه بخونه باید تمرین کنه.بهترین کتاب برای املا کتاب خوان املا خیلی سبز هست تو این کتاب بجای اینکه لغات رو بخونید املای صحیح لغت رو انتخاب میکنید و تو یادگیری فعال میشید.

 در ضمن این کتاب به سبک کنکور یه بخش داره که لغات رو توی متون ادبی گذشته آورده دقیقا مثل کنکور.تمامی لغات کتاب رو هم پوشش داده و یکم هم زیاده روی کرده که قابل اغماضه. لیست تمام لغات هم آوا رو داره ودر نهایت تستای فراوان و فوق العاده خوبی داره.تمام بچه هایی که این کتاب رو بهشون معرفی کردم وخودم که استفاده کردم از این کتاب راضی بودیم.

 3لغت:تقریبا هر کتاب جامع ادبیات رو (گاج خاکستری،پنج گنج مهروماه و...) که باز کنید یه بخش لغت داره که کافی هست.کتاب لغت و املای کلک معلم هم خوب هست.

 فقط یه نکته رو در مورد لغت های آخر کتاب بدونید که باید همه معنی های اون ه9ا رو با دقت حفظ باشید بعضی وقتا دانش آموز فقط یه معنی رو لحفظ میکنه ولی طراح ها معمولا معنی های دیگر اون لغتو میدن.

 4آرایه:آرایه ادبی هرسال تو کنکور 2سوال داره که از قضا از سختترین سوال ها هم هستند.تنها کتابی که من دیدم آرایه رو خیلی خوب کار کرده کتاب آرایه های ادبی نشر دریافت(نوشته هامون سبطی) هست.که قبلا دو جلدی بود و الان یکجلدی شده.

 البته9 برای تست تست های آرایه انرژی اتمی(نشر الگو)هم خیلی خوبه.البته خیلی ها میگن که 2سوال ارزش خوندن رو نداره که من میگم صلاح ملک خویش خسروان دانند ولی 2تا تست میشه هشت درصد.

 5زبان فارسی:کلا پنج تا سوال زبان فارسی از چندتا مبحث خاص هستش(تکواژ واژه،ویرایش،نمودار،مشتق مرکب فعل و..) که جز سختترین سوالات هستند و خیلیا کلا بیخیالش میشن.

 کتاب پنج مبحث نشر الگو(انرژی اتمی) بسیار کتاب خوبیه و اومده و این مباحث رو فقط گفته.کتاب جمع بندی همایش هم که یه تیکه زبان فارسی داره هم کتاب خوبی هست. فقط هر کاری کردید یه وقت سراغ خیلی سبز نرید که بیچاره میشید.

 6قرابت معنایی:واما رسیدیم به مهمترین بحث،که 9تا سوال توکنکور داره.کتاب قرابت معنایی هامون سبطی(همون نشر دریافت) برای آموزش قرابت معنایی عالیه. این کتاب میاد به شما یاد میده که چطور قرابت معنایی رو بخونید و بفهمید.

 بهترین تستای قرابت بازار رو هم کتابای خیلی سبز دارن که انصافا مولفش(استاد عباس براری )چیزی کگم نذاشته.از اونجایی که قرابت خیلی مهمه و شما باید فراوان تست بزنید کتاب قرابت معنایی نشر الگو(این کمتاب فقط تسته)رو هم ببینید چون این کتابم تستای قشنگی داره و در نهایت کتاب جامع گاج هم بخش قرابت معناییشو خوب کار کرده.

 باشد که موفق باشید

 

  انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 3908

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته دوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  دوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه زیبا

فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه زیبا

دانلود فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه ی زیبا دانلود فایل های کامل نقشه ی طرح تابلو فرش های دستباف طرح طبیعت کلبه ی زیبا   تنها سایت ارائه دهنده فایل نقشه ی طرح های تابلو فرش (قیمت نقشه ها حداقل از 50 هزار تومان تا چندین میلیون تومان در بازار با توجه به ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته سوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  سوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته اول اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  اول اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت راه و باند سال1403

برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت  راه و باند سال1403

برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت راه،راه آهن و باند فرودگاه سال1403: -تهیه اتوماتیک و خودکار متره و برآورد،صورت وضعیت در کمترین زمان فقط با وارد کردن شماره آیتم -تهیه ریز متره -تهیه خلاصه متره -تهیه خلاصه فصول -تهیه برگه های مالی و مالی کل -اعمال اتوماتیک ... ...

دانلود بسته 8000 تست-عمومی، اختصاصی،تخصصی-استخدامی آموزش پرورش

دانلود بسته 8000 تست-عمومی، اختصاصی،تخصصی-استخدامی آموزش پرورش

دانلود بسته 8000 تست-عمومی، اختصاصی،تخصصی-استخدامی آموزش پرورش   فایل 8 هزار تستی با 2177 صفحه و 153 مگابایت حجم   ... ...

پاورپوینت پختگی اقتصادی درس 15 مدیریت خانواده و سبک زندگی پسران

پاورپوینت پختگی اقتصادی درس 15 مدیریت خانواده و سبک زندگی پسران

عنوان: دانلود پاورپوینت پختگی اقتصادی درس 15 مدیریت خانواده و سبک زندگی پسران   فرمت: پاورپوینت pptتعداد اسلاید: 29 پوشش کامل درس   پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درس     فونت های استاندارد و بک ... ...

پاسخنامه کتاب Introductory Steps to Understanding

پاسخنامه کتاب Introductory Steps to Understanding

کتاب‌های Steps to Understanding یکی از مهمترین و پرکاربردترین منابعی است که از سال‌های دور توسط زبان‌آموزان برای تقویت مهارت خواندن، شنیداری و واژگان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این مجموعه شامل 4 سطح است که در یک کتاب قرار گرفته است.   تمامی درس‌های این مجموعه به صورت ... ...

دانلود کتاب صوتی روانشناسی تصویر ذهنی ماکسول مالتز

دانلود کتاب صوتی روانشناسی تصویر ذهنی ماکسول مالتز

کتاب صوتی بسیار مفید    #روانشناسی_تصویر_ذهنی    اثر: #ماکسول_مالتز   ترجمه: مهدی قراچه داغی    کیفیت اجرا: خیلی خوب  ... ...

دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt

دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt

دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt شامل 4 فایل پاورپوینت سلول های بنیادین به زبان ساده: 1. 33 اسلاید: تاریخچه سلول های بنیادی / تعریف سلول های بنیادی / ویژگی های سلول های بنیادی / گونه های سلول بنیادی / انواع سلول ... ...

پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای دهم

عنوان پاورپوینت: پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم   فرمت: پاورپوینت pptتعداد اسلاید: 26   پوشش کامل درس همراه با پاسخ فعالیت ها پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درسی   فونت ... ...

پاورپوینت بز یا سگ تفکر و سبک زندگی هفتم

پاورپوینت بز یا سگ تفکر و سبک زندگی هفتم

    عنوان: دانلود پاورپوینت بز یا سگ تفکر و سبک زندگی پایه هفتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 21   پوشش کامل درس همراه با پاسخ فعالیت ها   پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درس     فونت های ... ...

دانلود جزوه امور مالی و حقوق ثبتی در دفاتر اسناد رسمی

دانلود جزوه امور مالی و حقوق ثبتی در دفاتر اسناد رسمی

جزوه امور مالی و حقوق عمومی و دولتی با دیدگاه کاربردی در دفاتر اسناد رسمی آماده برای دانلود مشخصات استاد: سید علیرضا طباطبایی بافقی سردفتر اسناد رسمی 3 یزد و عضو جامعه سردفتران استان یزد تعداد صفحات: 143 فرمت: پی دی اف PDF حجم: 3 مگابایت کیفیت: عالی نوع جزوه (تایپی ... ...

دانلود حل المسائل [طراحی و تحلیل آزمایش]: ویرایش هشتم - داگلاس مونتگومری ( 8 ) - زبان انگلیسی - pdf

دانلود حل المسائل [طراحی و تحلیل آزمایش]: ویرایش هشتم - داگلاس مونتگومری ( 8 ) - زبان انگلیسی - pdf

دانلود حل المسائل [طراحی و تحلیل آزمایش]: ویرایش هشتم - داگلاس مونتگومری ( 8 ) - زبان انگلیسی - pdf Solutions Manual for Design and Analysis of Experiments – 8th حل تمرین های کتاب طراحی و تحلیل آزمایش ویرایش 8 فصل های 2 تا 15 814 صفحه pdf ... ...

دانلود پاورپوینت چیستی انسان 2 درس 10 فلسفه یازدهم انسانی

دانلود پاورپوینت چیستی انسان 2 درس 10 فلسفه یازدهم انسانی

  عنوان پاورپوینت درسی: دانلود پاورپوینت چیستی انسان (2) درس 10 فلسفه پایه یازدهم انسانی   فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 18     پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درسیبکارگریی افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار ... ...

دانلود 3 بک دراپ کودک تم فوتبال-کد 8082-8080

دانلود 3 بک دراپ کودک تم فوتبال-کد 8082-8080

مشخصات فايل نام فايل:دانلود 3 بک دراپ کودک تم فوتبال-کد 8082-8080 نوع فايل:بک دراپ،backdrop پسوند فايل اصلي:JPEG پسوند فايل فشرده:ZIP ابعاد:3712*5249 PIX کيفيت: 300 DPI ويژگي هاي فايل فایل اصلی(Original file) کاربري آسان جايگزين مناسب براي دکورهاي گران ... ...

پاورپوینت ادبیات بومی 2 درس آزاد فارسی دوازدهم

پاورپوینت ادبیات بومی 2 درس آزاد فارسی دوازدهم

عنوان پاورپوینت درسی : دانلود پاورپوینت ادبیات بومی 2 درس آزاد فارسی پایه دوازدهم   فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 27   شامل: متن درس و شعر، معنای روان متن درس و شعر، معنای واژگان مهم، آرایه ها، کارگاه متن پژوهی همراه با جواب، قلمرو زبانی، قلمرو ... ...

پاورپوینت درس 2 علوم تجربی پایه چهارم دبستان (ابتدایی): مخلوط ‌ها در زندگی

پاورپوینت درس 2 علوم تجربی پایه چهارم دبستان (ابتدایی): مخلوط ‌ها در زندگی

نوع فایل: power point فرمت فایل: pptx قابل ویرایش تعداد اسلایدها:‌ 43 اسلاید   تصویری از پاورپوینت: این پاورپوینت آموزشی، جذاب، قابل ویرایش، کاملا منطبق با کتب درسی و با تعداد اسلاید ذکر شده تهیه و تنظیم شده است. با بکارگیری نمودار ها ، تصاویر جالب و جذاب و دسته ... ...

پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

  عنوان پاورپوینت: پاورپوینت سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه درس 10 قرآن پایه هشتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایش   تعداد اسلاید: 26       پوشش کامل درس (جلسه اول و دوم) به همراه صوت آیات   پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین ... ...

دانلود رایگان کتاب صوتی روش ها و فنون مشاوره دکتر عبدالله شفیع آبادی

دانلود رایگان کتاب صوتی روش ها و فنون مشاوره دکتر عبدالله شفیع آبادی

  کتاب صوتی روش ها و فنون مشاوره (مصاحبه بالینی) اثر عبدالله شفیع آبادی کتاب صوتی روش ها و فنون مشاوره ( مصاحبه بالینی ) نوشته دکتر عبداله شفیع آبادی به آموزش مشاوران و روان درمانگران پرداخته و 44 فن مشاوره و روان درمانی مورد بررسی قرار می گیرد. در صورت مشکل در دریافت به ... ...

دانلود پاورپوینت فصل هفتم ریاضی پنجم آمار و احتمال همراه با پاسخ فعالیت ها و تمارین

دانلود پاورپوینت فصل هفتم ریاضی پنجم آمار و احتمال همراه با پاسخ فعالیت ها و تمارین

دانلود پاورپوینت فصل هفتم ریاضی پنجم آمار و احتمال همراه با پاسخ فعالیت ها و تمارین این محصول قابل ویرایش با فرمت pptx در 44 اسلاید آماده و قابل ارایه می باشد. در صورت شخصی سازی میتونین به واتس آپ شماره ای که زیر درج شده پیام بدین واستون اوکی میکنیم مزایای استفاده از ... ...

دانلود بانک سوالات ارشد پرستاری داخلی جراحی

بانک سوالات ارشد پرستاری داخلی جراحی کاملترین و جامع ترین گنجینه طلایی  سوالات پرستاری  با پاسخ کاملا تشریحی ... ...

جزوه مدیریت تولید و عملیات - مطالعه کار

جزوه مدیریت تولید و عملیات - مطالعه کار به تعداد 19 اسلاید که pdf شده است.   مطالعه کار چیست دلایل اهمیت مطالعه کار دو گروه از تکنیک ها در مطالعه کار برخی اهداف کارسنجی برخی اهداف زمان سنجی مراحل انجام کارسنجی و زمان سنجی موفق نمودارهای مورد استفاده در ... ...

ده‌ستنووسه‌ دۆزراوه‌كه‌ی ئه‌كرا.pdf

ده‌ستنووسه‌ دۆزراوه‌كه‌ی ئه‌كرا.pdf

ده‌ستنووسه‌ دۆزراوه‌كه‌ی ئه‌كرا.pdf ... ...

پاورپوینت فرهنگ و تمدن در عصر صفوی درس 14 تاریخ 11 انسانی

پاورپوینت فرهنگ و تمدن در عصر صفوی درس 14 تاریخ 11 انسانی

عنوان پاورپوینت درسی: دانلود پاورپوینت فرهنگ و تمدن در عصر صفوی درس 14 تاریخ یازدهم انسانی فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 31 منطبق با مطالب و رئوس کتاب درسی با توجه بر اینکه این پاورپوینت به طور حرفه ای تهیه شده و مطالب کتاب را بصورت جذاب پوشش میدهد شما دبیران گرامی ... ...

کتاب گیاه شناسی یک با فرمت پاورپوینت ppt

عنوان فایل :کتاب گیاه شناسی یک با فرمت پاورپوینت نوع فایل: پاورپوینت تعدادصفحات : 250 ص   برای دانلود روی لینک زیر کلیک نمایید دانلود کتاب گیاه شناسی ۱ با فرمت پاورپوینت ppt شرح مختصر: امروزه سلول به عنوان واحد ساختمانی همه موجودات زنده معرفی می‌شود و درباره هر یك ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما