آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2
  • بازدید دیروز : 3
  • بازدید کل : 47820

پیوند ها

روش مطالعه ریاضی


بسته فوق العاده فیزیک

روش مطالعه ریاضی(قلم چی)

رياضيات شامل علائم، فرمول‌ها، روش‌هاي ويژه و کتاب‌هاي درسي‌اي است که سخت به نظر مي‌آيند و خيلي کلمات و اصطلاحات منحصربه‌فرد هستند. در نتيجه مهم است که از مهارت‌هاي مطالعه‌اي استفاده کنيد که اختصاصاً مناسب رياضيات باشد.

1- شما نمي‌توانيد رياضيات را فقط با خواندن و گوش دادن ياد بگيريد. قسمت زيادي از يادگيري رياضيات به تمرين کردن فعالانه بستگي دارد. اين بدان معني است که شما حتماً بايد همه‌ي تکاليف و وظايف محوله‌ي درسي خود در رياضيات را انجام دهيد. ياد گرفتن چگونگي استفاده از فرمول‌ها و روش‌ها، حياتي است.

2- رياضيات يک موضوع زنجيره‌اي است. چيزي که در يک روز معين درس داده مي‌شود بر اساس آموخته‌هاي روز قبل از آن است. همين که عقب افتاديد، دوباره رسيدن به درس سخت مي‌شود. آماده شدن براي امتحان، آن هم در دقايق آخر، به شما کمک نخواهد کرد. بايد در همه‌ي کلاس‌ها شرکت کنيد و پابه‌پاي معلم‌‌تان پيش برويد.

3- رياضيات مبحث سختي است که به طور فزاينده‌اي پيچيده مي‌شود. شايد لازم باشد که زمان مطالعه‌ی بيش‌تري براي رياضيات نسبت به ديگر مباحث اختصاص دهيد.

4- سعي نکنيد که روش خود را در رياضيات حفظ کنيد. فرمول‌ها و روش‌هاي بسيار زيادي در رياضيات وجود دارد. سعي کنيد که بر روش‌هاي کليدي مسلط شويد. اين کار ميزان اطلاعاتي را که بايد به خاطر بسپاريد کاهش خواهد داد.

5- وقتي روشي را براي حل يک مسئله ياد گرفتيد، دقيقاً همان روش براي ديگر مسائل هم در اغلب موارد مي‌تواند استفاده شود. وقتي با مسئله‌ي جديدي روبه‌رو مي‌شويد، سعي کنيد آموخته‌هاي قبلي خود را بر مسئله‌ی جديد اعمال کنيد.

6- فرهنگ لغات رياضي را ياد بگيريد. اغلب کلمه‌اي که در رياضي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، وقتي در مبحثي غير از رياضي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، معناي متفاوتي مي‌دهد. کلمات و اصطلاحات جديد رياضي و معناي رياضي آن‌ها را در قسمت‌هاي خاصي از دفتر خود وارد کنيد.

7- رياضيات مبحثي است که بسياري از دانش‌آموزان را مضطرب مي‌کند. داشتن اعتمادبه‌‌نفس مي‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد. روش‌هايی که برای مطالعه‌ی رياضي به شما پیشنهاد می‌کنیم مي‌تواند به شما در موفقيت در رياضيات کمک کند. تا زماني که تشخيص مي‌دهيد به راهکار‌هايي بيش از اين‌ها نياز داريد، کمک بگيريد و تلاش بسياري بکنيد.

حجم بسیار زیاد و تنوع در درس ریاضی، عواملی هستند كه باید داوطلبان با برنامه‏ای ویژه و پیوسته، خود را در این درس بسیار مهم برای كنكور سراسری آماده كنند تا به بهترین نتیجه برسند. مطالعه‏ی درس ریاضی را باید بر مبنای سه اصل یادگیری، تمرین و مرور قرار دهیم كه در ادامه به هر یك از این موارد می‌پردازیم:

یادگیری:

اولین مرحله از مطالعه، یادگیری است كه می‏توان گفت بهترین اصل است؛ زیرا تا درست و مفهومی یاد نگیریم، نمی‏توانیم سؤالات ریاضی را به درستی پاسخ دهیم؛ پس باید از تمام ابزارهای موجود برای یادگیری استفاده كنیم. ابزارهای یادگیری این درس عبارت‌اند از: كلاس، جزوه و كتاب درسی. شما داوطلب عزیز باید به دقت در كلاس، درس را از دبیر بیاموزید، سپس در همان روز، مبحث تدریس‌شده را از جزوه، مطالعه کرده و مثال‏ها را مجدداً حل كنید.

بعد از خواندن جزوه، نوبت به مطالعه‏ی كتاب درسی می‏رسد كه باید خط به خط آن را بخوانید و تمام مثال‏ها و تمرین‏های حل‌شده و حل‌نشده را حل كنید. تعدادی از تست‏های كنكور سراسری، عیناً از مثال‏ها و تمرین‏ها و نكات متن درس مطرح می‏شود. توجه داشته باشید برای حل سؤالات ریاضی، تنها یاد گرفتن نكات، قضیه‏ها و فرمول‏ها كافی نیست بلكه باید علاوه بر یادگیری و فهمیدن، آن‏ها را به خاطر بسپارید؛ زیرا در جلسه‏ی آزمون، نه كتاب داریم و نه جزوه.

پس اول به دقت و مفهومی یاد بگیرید و سپس فرمول‏ها و نكات و رابطه‏ها و... را حفظ كنید. در ادامه‏ی مرحله‌ی یادگیری لازم است تعدادی تست به طور آموزشی از مبحثی كه مطالعه كردید، حل كنید. در حل تست به طور آموزشی، زمان تست زدن مهم نیست، بلكه یادگیری تمام نكات تست و به‌كارگیری مطالب مطالعه‌شده در حل تست، مهم است. هنگام حل تست آموزشی می‏توانید از جزوه یا كتاب درسی یا حتی پاسخ تشریحی تست كمك بگیرید. تعداد تست‏های آموزشی باید به اندازه‏ای باشد كه تمام مطالب درسی در آن مبحث را پوشش دهد.

پس از حل تست‏های آموزشی، نوبت خلاصه‏نویسی است. مباحثی را كه مطالعه و چند تست آموزشی از آن حل كردید خلاصه‏نویسی كنید. سعی كنید در خلاصه‏نویسی، تمام مطالب و نكات مهم را یادداشت کنید. با پایان خلاصه‏نویسی، مبحث مطالعه‌شده‏ی مرحله‏ی اول مطالعه كه یادگیری است، به پایان می‏رسد.

تمرین:

اكنون كه درس را خوب یاد گرفته و خلاصه‏نویسی كردید، باید برای تثبیت و تسلط مطالب و نكات درسی و نیز بالا رفتن سرعت تست‏زنی، تعدادی تست را تمرین كنید. تست‏هایی را كه حل نكردید یا غلط حل كردید، حتماً علامت‏گذاری كنید؛ زیرا در این تست‏ها ضعف دارید و باید آن‏ها را برطرف كنید.

چون حجم مطالب درسی و تنوع آن‏ها زیاد است، نباید تعداد تست‏های تمرینی به قدری زیاد باشد كه از مباحث دیگر عقب بیفتید؛ باید تست را به دقت و متناسب با حجم مبحث مطالعه‌شده انتخاب كنید. اگر مبحثی را به طور كامل نخواندید، به حل تست‏های تمرینی نپردازید، مثلاً تا تمام نكات دنباله را یاد نگرفتید، از مبحث دنباله، تست تمرینی حل نكنید. توصیه می‏كنم، متناسب با هر تستی كه از یك مبحث در كنكور سراسری مطرح می‏شود، حداقل 50 تست به طور تمرینی حل كنید؛ مثلاً اگر از مبحث مجانب‏ها در كنكور سراسری، یك سؤال مطرح می‏شود، حداقل باید 50 تست مجانب، به طور تمرینی حل كنید.

در انتخاب تست‏های تمرینی، اولویت با تست‏های كنكورهای سال‏های گذشته است؛ چون هم استاندارد هستند و هم تمام مطالب درسی را پوشش می‏دهند.

مرور:

چون حجم مطالب در درس ریاضی زیاد است؛ ممكن است بعضی از مطالبی را كه قبلاً مطالعه كردید، فراموش کنید. در این صورت باید در فواصل معین، مطالب را مرور و دوره كنید. در این مرحله از مطالعه می‏توانید هم از جزوه و هم از خلاصه‏نویسی‏ها استفاده كنید. پس از خواندن آن‏ها و یادآوری نكات، بهتر است به سراغ تست‏های علامت‏گذاری‌شده بروید و آن‏هایی را كه قبلاً اشكال داشتید، مجدداً حل كنید و اگر زمان داشتید، تعدادی تست جدید از آن مبحث حل كنید. هر اندازه بتوانید تعداد دفعات مرور را بیش‏تر كنید، آماده‏تر شده و حضور ذهن بالاتری برای حل سؤالات تستی پیدا می‏كنید.

درس ریاضی را چگونه بخوانیم؟(بیولوژی)

همانطور که می دانیم شیوه مطالعه هر درس با درسهای دیگر متفاوت است و با اتخاذ یک روش مناسب و درست برای مطالعه هر درس می توان کارایی و میزان یادگیری خود در آن درس را به میزان قابل توجهی افزایش داد. به عنوان مثال نحوه مطالعه درس ریاضی با درس فیزیک که شاید تا حدودی شبیه به هم به نظر برسند باید متفاوت باشد. در اینجا قصد داریم نحوه صحیح مطالعه درس ریاضی را توضیح دهیم.
ریاضی جز آن دسته از دروسی است که تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان در یادگیری آن مشکل دارند و تقریبا می توان گفت که درس ریاضی درسی است که بیشترین تقاضای مدرس خصوصی برای آن وجود دارد. در کنار داشتن یک مدرس خصوصی خوب و استفاده از مزایای تدریس خصوصی با مطالعه صحیح درس ریاضی می توان میزان یادگیری را به مقدار زیادی افزایش داد. به منظور یادگیری بهتر این درس مراحل زیر را انجام دهید.
1- ابتدا نمره ای را که قصد دارید در درس ریاضی بگیرید مشخص نمایید. دوست دارید چه نمره ای بگیرید، 13، 15، 17 یا 20. به هر حال ابتدا باید تصمیم بگیرید. این مرحله را دست کم نگیرید چون حتما تصمیمی که در این مرحله می گیرید به وقوع خواهد پیوست. بعد از آنکه تصمیمتان را گرفتید آن را به زبان شخصی، به صورتی مثبت و به زمان حال بنویسید و روی دفترتان یا جایی که همیشه در معرض دیدتان قرار دارد بچسپانید. بلند پرواز باشید نمره زیر 17 یا 18 برای خودتان در نظر نگیرید. تصمیمتان را به شکلی بنویسید که انگار الان اتفاق افتاده است و آن را مرتب مرور کنید. با این کار ضمیر ناخودآگاهتان نیز در کنار پشتکار و روش کار درستتان به کمک شما می آید و حتما به هدفی که دارید می رسید. من خودم بارها و بارها این را امتحان کرده ام و نتیجه گرفته ام. یک مثال برای انتخاب هدف یا تصمیم به صورت مقابل است: خدا را شکر می کنم که این ترم نمره ریاضی من 18 شد. یا من مطمئنم که نمره ریاضی من این ترم بالای 18 است. (راستی این روش را برای رسیدن به هر هدف دیگری نیز می توانید به کار ببرید از جمله افزایش معدلتان تا نمره خاصی که مد نظرتان است، قبولی در کنکور و کسب رتبه دلخواهتان و یا ...).
2- مانند هر درس دیگری بهترین کاری که می توانید برای افزایش یادگیری و کارایی خود انجام دهید این است که بعد از آنکه مبحث جدیدی از درس ریاضی در دبیرستان یا دانشگاه توسط دبیر یا استادتان تدریس شد، بعد از ظهر همان روز (تاکید می کنم همان روز) درس را مرور کنید. این کار واقعا تاثیر زیادی در میزان یادگیری شما دارد. این کار را هرگز به روز بعد موکول نکنید چون میزان تاثیر آن به شدت کاهش می یابد. به احتمال زیاد این نکته را همه ما می دانیم ولی تعداد بسیار کمی از افراد که موفقترین افراد هم هستند به این نکته عمل می کنند. پس شما نیز حتما این کار را انجام دهید.
3- حین مرور درس ریاضی در بعد از ظهر همان روز تدریس یک برگ کاغذ را در کنار خود گذاشته و سوالاتی که برایتان پیش می آید یا نکاتی را که نفهمیده اید یادداشت کنید تا جلسه بعد از استادتان (یا از مدرس خصوصی تان) بپرسید.
4- روز بعد از تدریس (یا اگر وقت داشتید و خسته نبودید در همان روزی که درس تدریس شده است) بعد از مطالعه جزوه کلاسی مستقیم بروید سراغ مثالهای کتاب که برای مبحث مورد نظر ارائه شده است و سعی کنید خودتان یکبار مثالها را حل کنید. اگر بتوانید مثالها را برای خودتان توضیح دهید (مثل حالتی که انگار در حین تدریس درس برای یک نفر دیگر هستید) که خیلی عالی است. اگر مثالی را نمی فهمید یا نمی توانید آن را حل کنید در برگه ای آن را یااداشت نمایید تا همانطور که قبلا گفته شد از استادتان (یا از مدرس خصوصی تان) بپرسید.
5- در پایان تعدادی از تمرینهای همان مبحث را خودتان سعی کنید حل نمایید. اگر اول کار کمی سخت به نظر رسید منصرف نشوید. کار را ادامه دهید این مرحله بسیار مهم است. همین که در حال فکر کردن هستید دقیقا مثل ورزشکاری که در حال تمرین است و عضلاتش را قوی می کند، شما هم در حال پرورش و تقویت عضلات و ماهیچه های ذهنتان هستید و در صورت مداومت مغزتان آنقدر قوی خواهد شد که می تواند مسائل بسیار سخت را نیز حل کند. پیشرفت با تحمل سختی بدست می آید. همان ورزشکار اگر همیشه با وزنه های سبک کار کند درجا می زند ولی وقتی با استفاده از وزنه های سنگین و تحمل کمی سختی کارش را ادامه دهد پیشرفت می کند. شما هم اگر فقط مثالهای حل شده کتاب را بررسی کنید خیلی تقویت نخواهد شد ولی اگر بعد از بررسی مثالهای کتاب کمی به خودتان سختی دادید و تمرین حل کردید، پیشرفت خواهید کرد، قوی و قوی تر می شوید و جز افراد موفق خواهید بود.
6- روابط ارائه شده در جلسه تدریس را به صورت خلاصه در دفترچه کوچکی که همیشه همراه دارید و آن را به این کار اختصاص داده اید یادداشت نمایید تا همیشه با شما باشد و در جاهایی که امکان آن وجود دارد مطالب را مرور نمایید.
7- با وجود داشتن دبیر یا استاد خوب در دبیرستان یا دانشگاه ممکن است برای بعضی از قسمتهای درس لازم باشد مدرس خصوصی داشته باشید. در این مورد سعی کنید مدرس خصوصی خود را با دقت انتخاب کنید.
به صورت خلاصه می توان گفت که در یادگیری درس ریاضی انتخاب هدف به صورت دقیق، درک کامل روابط ارائه شده، حل مثالها و تمرینهای کافی و مرور مداوم و همچنین در صورت لزوم داشتن یک مدرس خصوصی خوب می تواند کلید موفقیت باشد.

مطالعه برای کنکور

روش فوق برای مطالعه ریاضی برای تمامی پایه های تحصیلی مناسب می باشد. داوطلبین کنکور باید توجه داشته باشند که نیاز به دسترسی به یک منبع آموزشی مناسب که می تواند کتاب های آموزشی و یا جزوه های کنکوری باشد، برای درس ریاضی حیاتی است. چون روش های کتاب درسی فاقد روش های تستی و سریع برای حل سوالات کنکور است. سپس حل سوالات تستی مورد نیاز است که شما را با سوالات تستی آشنا کند. دقت کنید که تا زمانی که به روش فوق کار نکرده اید به هیچ عنوان سراغ سوالات تستی نروید همواره و برای تمامی دروس آخرین مرحله، حل سوالات تستی است.

خلاصه: به کار گیری روش مطالعه فوق + مطالعه یک منبع با توضیحات کنکوری مثل جزوه + حل تست

ترتیب مراحل فراموش نشود.

 

روش مطالعه ریاضی برای کنکور(راسخون)

یکی از سؤالات دانش آموزانی که خودشان را برای کنکور آماده می کنند، این است که از هر کدام از کتابهای ریاضی چند سؤال در کنکور مطرح می شود و چطور می توانند با توجه به زمانی که از حالا تا کنکور دارند، همه کتابهای ریاضی و همه ی فصل های آنها را مطالعه کنند: در نتیجه داشتن یک دید کلی به مطالب و مباحث مختلف کتابهای درسی برای برنامه ریزی صحیح مطالعه می تواند کمک بسیاری به دانش آموزان بکند.
با توجه به نوع رشته ها، تعداد تست های مربوط به درس ریاضی متفاوت است. در نتیجه اگر بر اساس سال تحصیلی یک دسته بندی انجام شود، دانش آموزان هر رشته تحصیلی می توانند زمان خود را برای مطالعه ی دروس مربوط به خودشان تنظیم کنند. لذا ابتدا سؤالات مربوط به ریاضی پایه و کتابهای مربوط به آنها را بررسی می کنیم، سپس با مباحث ریاضی سالهای بالاتر می پردازیم. درسهای ریاضی 2 و هندسه 1 کلاس دوم دبیرستان به عنوان درسهای پایه ای تر ریاضی از دو جهت مهم هستند، یکی اینکه از این کتابها، سؤالاتی به طور مستقیم مطرح می شود و دیگر اینکه مطالب مربوط به این کتابها، پایه ای برای درک و حل تمرینات سالهای بالاتر به شمار می رود. به همین دلیل از نظر مشاوران درسی، دانش آموزانی که برای کنکور خودشان را آماده می کنند، باید دروس پایه را قبل از مطالعه ی دروس سالهای بعد انجام دهند.
کتاب ریاضی 2 که مشترک بین رشته های ریاضی و تجربی و فنی و حرفه ای است، از نظر مباحثی مانند دنباله های حسابی و هندسی و لگاریتم همواره سؤالاتی را در کنکورها داشته است، فصل های 1 و 4 کتاب در مورد این مباحث است، لذا دانش آموزان با مطالعه ی این دو فصل و حل تمرین های آنها خودشان را برای حل سؤالات تستی مربوط به آنها آماده می کنند. در یک مرور سریع می توان از روی کتاب درسی تعریف ها و فرمولها را از قسمتهای رنگی مشخص شده در کتاب مطالعه کرد، برای بهتر فهمیدن مفهوم دنباله، تمرینات صفحه های 5 و 6 کتاب را مطالعه کنید و تمرینهای صفحه های 9 و 10 را برای دنباله های حسابی و صفحه های 11تا 13 را برای دنباله های هندسی حل کنید. بعد از آن با حل تست های مربوط به دنباله ها می توان در این مبحث آمادگی کافی پیدا کرد. به همین ترتیب در مورد لگاریتم پس از آنکه رابطه ها و خواص مربوط به آنها را از کتاب مطالعه می کنیم، حل تمرینات کتاب درسی مناسب است.
در تمرینهای این فصل همه ی خواص مربوط به لگاریتم مرور می شوند، در تمرینهای صفحه های 114 تا 116 یا حل معادله های لگاریتمی نکات مربوط به لگاریتم تثبیت می شوند. تمرینهای 2 تا 5 صفحه ی 115 علاوه بر آنکه نکات قبلی را یادآوری می کنند، به نکات جدیدی نیز اشاره می کنند. پس از حل این تمرینات با حل تستهای لگاریتمی مهارت دانش آموزان در حل سریع تستهای مربوط به آن بیشتر می شود. مباحث دیگر کتاب دوم مانند تابع، تعیین علامت، ماتریس و ترکیبات در مباحث سالهای بالاتر و حل تستهای مربوط به آنها اهمیت بسیاری دارند. در مورد تعیین علامت لازم است که روشهای تعیین علامت عبارتهای جبری ساده، کسری، درجه ی دوم و.... مرور شوند و برای تابع پس از بررسی مفهوم رابطه و تابع روشهای بدست آوردن دامنه و برد و انواع تابع مطالعه شوند، هر چند در سالهای بالاتر با این مفاهیم سر و کار داریم، ولی بررسی صفحه به صفحه ی کتاب ریاضی 2 آمادگی دانش آموزان را در این مباحث بیشتر می کند.
اگر حل همه ی تمرینات مربوط به تابع و تعیین علامت را هم انجام ندادید، حل تمرینات نکته دار و دشوارتر مربوط به آنها را انجام دهید تا در مرور کتابهای ریاضی سالهای بالاتر موفق باشید. مثلثات را از روی کتاب درسی حتما بخوانید. مرور دوباره دایره مثلثاتی و مقادیر مثلثاتی برای زاویه ها و تابع ها و منحنی های مثلثاتی را چند بار انجام دهید. مسائل صفحه های 131و 136و 147و 153و... که مربوط به فصل نسبتهای مثلثاتی هستند را حتما حل کنید، چرا که اگر مثلثات را خوب یاد بگیرید، در مباحثی مانند حد کار شما آسان تر خواهد شد. در مورد ماتریس دانستن خواص مربوط به آن برای حل تستها ضروری است . دانش آموزان رشته ریاضی ماتریس را به طور کامل تر در پیش دانشگاهی و در درس هندسه تحلیلی می خوانند، در نتیجه به آن به عنوان یک مبحث پایه ای می پردازند و دانش آموزان رشته های تجربی و فنی و حرفه ای با حل تمرینات مربوط به آن از روی کتاب درسی باید میزان آمادگی شان را با حل تستهای مختلف در این مبحث بررسی کنند تا در کنکور بتوانند جواب تستهای مربوط به آن را به طور صحیح بدهند.
ترکیبات برای اولین بار در کتاب ریاضی 2 بیان می شود و در سالهای بعد در درسهایی مانند جبر و احتمال دیده می شود. لذا برای اینکه این مبحث را از پایه مرور کنیم، فصل هفتم کتاب ریاضی 2 که شامل مباحثی مانند شمارش، اصل ضرب، جایگشت و ترکیب است را باید به دقت بخوانیم. در مثالها و فعالیتهای این فصل می توانید مفاهیم را دوره کنید و بهتر است که همه مسائل این فصل را حل کنید تا مسائل مربوط به جایگشت و ترکیب و تفاوت آنها را به خوبی درک کنید. در مورد درس هندسه 1 که معمولاً 3 یا 4 تست از کنکورهای رشته های تجربی و ریاضی را شامل می شود، باید گفت که پایه ای برای درس هندسه 2 رشته ریاضی است. کتاب هندسه 1 دارای 4 فصل است که فصل اول آن یعنی درس هندسه 2 رشته ریاضی است. کتاب هندسه 1 دارای 4 فصل است که فصل اول آن یعنی هندسه و استدلال در واقع شروعی برای هندسه ی دبیرستانی است. در این فصل لازم است که دانش آموزانی که خود را برای کنکور آماده می کنند، صورت قضیه های 1 تا 6 که در کتاب آمده را چند بار تکرار کنند. البته با این قضیه ها از دوران راهنمایی آشنا هستیم، اما در دبیرستان از این قضیه ها استفاده بیشتری می کنیم. به طور مثال از قضیه ی خطوط موازی در بعضی از تمرینات فصل های بعد استفاده می کنیم.
در سؤالاتی که زاویه مجهول در شکلها را بخواهند یا به دست آوردن مجموع دو یا چند زاویه داخلی یا خارجی، این قضیه ها مفید هستند. تمرین های صفحه ی 27 کاربرد این قضیه ها را بیشتر نشان می دهند. همچنین دانستن همه ی خواص مربوط به متوازی الاضلاع و لوزی و خم ها از فصل اول اهمیت دارد و حل تمرینات صفحه های 33 تا 35 می تواند یک دوره مناسب برای این مطالب باشد. برای فصل دوم، دانش آموزانی که برای کنکور آماده می شوند، می توانند رابطه های مربوط به مساحت شکل های مختلف مانند مربع، مستطیل، متوازی الاضلاع، شش ضعلی منتظم و ... را در یک صفحه برای خودشان بنویسند. سپس با حل مسائل مربوط به صفحه های 50 تا 53 این فرمول ها را بهتر به خاطر بسپارند و نکات دیگر را از روی این تمرینها بیابند. در تمرین های صفحه های 52 و 53 نکات مناسبی از مساحت به دست می آید که به خاطر سپردن آنها سرعت حل تستها را بالا می برد. کاربرد قضیه فیثاغورس در تمرینهای صفحه های 63 تا 67 بیشتر مشخص می شود، تمرینهای 11 تا 21 علاوه بر آنکه نکات مفیدی دارند، خواص مربوط به شش ضلعی و هشت ضعلی منتظم را یادآوری می کند.
این روش مطالعه باعث تقویت پایه شما در هندسه می شود و برای خواندن مطالب سالهای بعد بسیار آماده خواهید بود. برای فصل سوم پس از مرور سریع خواص تناسب، تمرینهای صفحه های 74 و 75 را مرور کنید. صورت قضیه تالس و نتیجه های آن را چند بار بخوانید تا آنها را فراموش نکنید که حل تستهابه سرعت به ذهن شما بیایند. در صفحه های 82 و 83 تمرینات متنوعی آمده است، اگر می خواهید تست تمرین کنید، ابتدا این تمرینها را حل کنید. حالتهای تشابه را در دوره راهنمایی خوانده اید ولی دوباره آنها را مرور کنید. با حل تمرینهای صفحه های 90 و 91 این حالتها مرور می شوند و در تمرینهای صفحه ی 92 علاوه بر اینکه حالتهای تشابه مرور می شود، روشن نوشتن نسبت به تشابه در دو مثلث متشابه یادآوری می شود. در مورد پاره خطهای متناسب در دو مثلث متشابه و محیط و مساحت شکلهای متشابه قبل از آنکه بخواهید تستهای مختلفی را تمرین کنید، تمرینات صفحه های 104 تا 106 کتاب را حل کنید.
در فصل آخر، کتاب به شکلهای فضایی پرداخته است که معمولا در کنکور یک تست از این فصل می آید. ابتدا ممکن است که گمان کنیم با به خاطر سپردن رابطه های مربوط به حجم و مساحت هر یک از شکلهای فضایی، می توانیم به راحتی تستهای مربوط به آن را حل کنیم، ولی در مورد این شکلها باید تستهای ترکیبی را نیز تمرین کنیم. تمرینهای صفحه های 122 و 123 را برای مکعب و منشور و مکعب مستطیل و تمرینهای صفحه های 127 و 128 را برای استوانه و صفحه ی 135 برای هرم و مخروط و صفحه ی 143 برای کره و نیمکره حتماً حل کنید و بعد از آن به تستهای ترکیبی و سؤالات متنوع در رابطه با این فصل بپردازید، سؤالاتی که در آنها یک کره بر مکعب محیط یا محاط شود یا یک مخروط داخل استوانه قرار گیرد یا یک کره داخل استوانه محاط شود و ... را بررسی کنید.

 

روش مطالعه ریاضی تجربی(مکتبستان)

ریاضی تجربی را چگونه بخوانیم؟

حجم بسیار زیاد و تنوع در درس ریاضی تجربی، عواملی هستند که بایستی داوطلبین تجربی با برنامه‌ای ویژه و پیوسته، خود را در این درس بسیار مهم برای کنکورسراسری آماده کنند تا به بهترین نتیجه برسند.مطالعه‌ی درس ریاضی تجربی را باید بر مبنای سه اصل یادگیری، تمرین و مرور قرار دهیم که در ذیل به هر یک از این موارد می پردازیم:

یادگیری ریاضی تجربی :

اولین مرحله از مطالعه، یادگیری است که می‌توان گفت، بهترین اصل است؛ چرا که تا درست و مفهومی یاد نگیریم، نمی‌توانیم سؤالات ریاضی را به درستی پاسخ دهیم؛ پس بایستی از تمام ابزارهای موجود برای یادگیری استفاده کنیم. ابزارهای یادگیری این درس عبارتند از: کلاس، جزوه و کتاب درسی. شما داوطلب عزیز تجربی باید به دقت در کلاس، درس را از دبیر بیاموزید، سپس در همان روز، مبحث تدریس شده را از جزوه، مطالعه و مثال‌ها را مجدداً حل کنید.بعد از خواندن جزوه، نوبت به مطالعه‌ی کتاب درسی می‌رسد که بایستی خط به خط آن را بخوانید و تمام مثال‌ها و تمرین‌های حل شده و حل نشده را حل کنید. تعدادی از تست‌های کنکور سراسری، عیناً از مثال‌ها و تمرین‌ها و نکات متن درسی مطرح می‌شود. توجه داشته باشید برای حل سؤالات ریاضی، تنها یاد گرفتن نکات، قضیه‌ها و فرمول‌ها کافی نیست بلکه بایستی علاوه بر یادگیری و فهمیدن، آن‌ها را به خاطر بسپاریم، چرا که در جلسه‌ی آزمون، نه کتاب داریم و نه جزوه.

پس اول به دقت و مفهومی یاد بگیرید و سپس فرمول‌ها و نکات و رابطه‌ها و …. را حفظ کنید. در ادامه‌ی مرحله یادگیری لازم است، تعدادی تست به طور آموزشی از مبحثی که مطالعه کردید، حل کنید. در حل تست به طور آموزشی، زمان تست زدن مهم نیست، بلکه یادگیری تمام نکات تست و به کار گیری مطالب مطالعه شده در حل تست، مهم است. در هنگام حل تست آموزشی می‌توانید از جزوه و یا کتاب درسی و یا حتی پاسخ تشریحی تست کمک بگیرید. تعداد تست‌های آموزشی باید به اندازه‌ای باشد که تمام مطالب درسی در آن مبحث را پوشش دهد.

پس از حل تست‌های آموزشی، نوبت خلاصه‌نویسی است. مباحثی را که مطالعه و چند تست آموزشی از آن حل کردید را خلاصه‌نویسی کنید. سعی کنید در خلاصه‌نویسی، تمام مطالب و نکات مهم را یادداشت کنید. با پایان خلاصه‌نویسی، مبحث مطالعه شده‌ی مرحله‌ی اول مطالعه که یادگیری است، به پایان می‌رسد.

تمرین ریاضی تجربی :

اکنون که درس را خوب یاد گرفته و خلاصه‌نویسی کردید، بایستی برای تثبیت و تسلط مطالب و نکات درسی و نیز بالا رفتن سرعت تست‌زنی، تعدادی تست را به صورت تمرینی حل کنید. تست‌هایی را که حل نکردید و یا غلط حل کردید، حتماً علامت‌گذاری کنید، چرا که در این تست‌ها ضعف دارید و باید آن‌ها را برطرف کنید.چون حجم مطالب درسی و تنوع آن‌ها زیاد است، نبایستی تعداد تست‌های تمرینی به قدری زیاد باشد که از مباحث دیگر عقب بیفتید؛ باید تست را به دقت و متناسب با حجم مبحث مطالعه شده انتخاب کنید. اگر مبحثی را به طور کامل نخواندید، به حل تست‌های تمرینی نپردازید، مثلاً تا تمام نکات دنباله را یاد نگرفتید، از مبحث دنباله، تست تمرینی حل نکنید. توصیه می‌کنم، متناسب با هر یک تستی که از یک مبحث در کنکور سراسری مطرح می‌شود، حداقل ۵۰ تست به طور تمرینی حل کنید، مثلاً اگر از مبحث مجانب‌ها در کنکور سراسری، یک سؤال مطرح می‌شود، حداقل باید ۵۰ تست مجانب، به طور تمرینی حل کنید.

در انتخاب تست‌های تمرینی، اولویت با تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته است چون هم استاندارد هستند و هم تمام مطالب درسی را پوشش می‌دهند.

مرور ریاضی تجربی :

چون حجم مطالب در درس ریاضی تجربی زیاد است، لذا ممکن است بعضی از مطالبی که قبلاً مطالعه کردید، فراموش شود. در این صورت بایستی در فواصل معین، مطالب را مرور و دوره کنیم. در این مرحله از مطالعه هم می‌توانیم از جزوه و هم از خلاصه‌نویسی‌ها استفاده کنیم. پس از خواندن آن‌ها و یادآوری نکات، بهتر است به سراغ تست‌های علامت‌گذاری شده برویم و آن‌هایی را که قبلاً اشکال داشتیم، مجدداً حل کنیم و اگر زمان داشتیم، تعدادی تست جدید از آن مبحث را حل کنیم. هر اندازه بتوانیم تعداد دفعات مرور را بیش‌تر کنیم، آماده‌تر شده و حضور ذهن بالاتری برای حل سؤالات تستی پیدا می‌کنیم.

صفحه بعد>

  انتشار : ۹ دی ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 2413

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته دوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  دوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

ست کردی و آذری ۶.۸ و ۲.۴

ست کردی و آذری ۶.۸ و ۲.۴

 به نام خدا  ست جدید کردی و آذری ۶.۸(جمیل بایرامی) برای سیستم  عامل اندروید و ویندوز منتشر شد  پر ریتم و ساز ترین و پر قدرت ترین  ست موجود در این سبک  کیفیت تظمینی (برگشت وجه )در صورت نارضایتی دارای آکورد متغیر  مناسب برای مجالس و رقص های دسته ای  (برای ارگ ۲۰۲۰ تا ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه زیبا

فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه زیبا

دانلود فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه ی زیبا دانلود فایل های کامل نقشه ی طرح تابلو فرش های دستباف طرح طبیعت کلبه ی زیبا   تنها سایت ارائه دهنده فایل نقشه ی طرح های تابلو فرش (قیمت نقشه ها حداقل از 50 هزار تومان تا چندین میلیون تومان در بازار با توجه به ... ...

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

کتاب 48 قانون قدرت پرفروش‌ترین اثر برای کسانی است که خواهان قدرت هستند یا می‌خواهند خود را در برابر قدرت دیگران تجهیز کنند. رابرت گرین در این کتاب به شما می‌آموزد چگونه در تمام عرصه‌های زندگی قدرتمند شوید حجم 11 مگا بایت پشتیبانی: 09380317800 ... ...

دانلود رایگان کتاب صوتی انسان روح است نه جسد(۲ جلد)

دانلود رایگان کتاب صوتی انسان روح است نه جسد(۲ جلد)

  انسان روح است نه جسد (جلد 1 و 2)   نویسنده:  رئوف عبید مترجم:  زین العابدین کاظمی خلخالی کاوشی در دانش جدید روح شناسی   مطالب این کتاب تنها بحث فلسفی مبتنی بر منطق ساده نیست، بلکه روشهای علمی و تجربی است که با منتهای دقت با دقیقترین تجهیزات پیشرفته مادی، در ظرف ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته سوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  سوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود کتاب صوتی روانشناسی تصویر ذهنی ماکسول مالتز

دانلود کتاب صوتی روانشناسی تصویر ذهنی ماکسول مالتز

کتاب صوتی بسیار مفید    #روانشناسی_تصویر_ذهنی    اثر: #ماکسول_مالتز   ترجمه: مهدی قراچه داغی    کیفیت اجرا: خیلی خوب  ... ...

برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت راه و باند سال1403

برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت  راه و باند سال1403

برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت راه،راه آهن و باند فرودگاه سال1403: -تهیه اتوماتیک و خودکار متره و برآورد،صورت وضعیت در کمترین زمان فقط با وارد کردن شماره آیتم -تهیه ریز متره -تهیه خلاصه متره -تهیه خلاصه فصول -تهیه برگه های مالی و مالی کل -اعمال اتوماتیک ... ...

پاورپوینت بز یا سگ تفکر و سبک زندگی هفتم

پاورپوینت بز یا سگ تفکر و سبک زندگی هفتم

    عنوان: دانلود پاورپوینت بز یا سگ تفکر و سبک زندگی پایه هفتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 21   پوشش کامل درس همراه با پاسخ فعالیت ها   پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درس     فونت های ... ...

دانلود جزوه امور مالی و حقوق ثبتی در دفاتر اسناد رسمی

دانلود جزوه امور مالی و حقوق ثبتی در دفاتر اسناد رسمی

جزوه امور مالی و حقوق عمومی و دولتی با دیدگاه کاربردی در دفاتر اسناد رسمی آماده برای دانلود مشخصات استاد: سید علیرضا طباطبایی بافقی سردفتر اسناد رسمی 3 یزد و عضو جامعه سردفتران استان یزد تعداد صفحات: 143 فرمت: پی دی اف PDF حجم: 3 مگابایت کیفیت: عالی نوع جزوه (تایپی ... ...

دانلود 3 بک دراپ کودک تم فوتبال-کد 8082-8080

دانلود 3 بک دراپ کودک تم فوتبال-کد 8082-8080

مشخصات فايل نام فايل:دانلود 3 بک دراپ کودک تم فوتبال-کد 8082-8080 نوع فايل:بک دراپ،backdrop پسوند فايل اصلي:JPEG پسوند فايل فشرده:ZIP ابعاد:3712*5249 PIX کيفيت: 300 DPI ويژگي هاي فايل فایل اصلی(Original file) کاربري آسان جايگزين مناسب براي دکورهاي گران ... ...

پاورپوینت بازرگان و پسران درس 4 فارسی پنجم

پاورپوینت بازرگان و پسران درس 4 فارسی پنجم

عنوان پاورپوینت درسی: پاورپوینت بازرگان و پسران درس 4 فارسی پنجم دبستان   فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 19     قسمتی از متن: اهداف درس آشنایی با ارزش علم و دانایی وکاربردهای آن در زندگی تقویت مهارت ساده نویسی در نوشتن بند معرّفی کتاب کلیله ودمنه ... ...

پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

  عنوان پاورپوینت: پاورپوینت سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه درس 10 قرآن پایه هشتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایش   تعداد اسلاید: 26       پوشش کامل درس (جلسه اول و دوم) به همراه صوت آیات   پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین ... ...

دانلود رایگان کتاب صوتی روش ها و فنون مشاوره دکتر عبدالله شفیع آبادی

دانلود رایگان کتاب صوتی روش ها و فنون مشاوره دکتر عبدالله شفیع آبادی

  کتاب صوتی روش ها و فنون مشاوره (مصاحبه بالینی) اثر عبدالله شفیع آبادی کتاب صوتی روش ها و فنون مشاوره ( مصاحبه بالینی ) نوشته دکتر عبداله شفیع آبادی به آموزش مشاوران و روان درمانگران پرداخته و 44 فن مشاوره و روان درمانی مورد بررسی قرار می گیرد. در صورت مشکل در دریافت به ... ...

پاورپوینت فرهنگ و تمدن در عصر صفوی درس 14 تاریخ 11 انسانی

پاورپوینت فرهنگ و تمدن در عصر صفوی درس 14 تاریخ 11 انسانی

عنوان پاورپوینت درسی: دانلود پاورپوینت فرهنگ و تمدن در عصر صفوی درس 14 تاریخ یازدهم انسانی فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 31 منطبق با مطالب و رئوس کتاب درسی با توجه بر اینکه این پاورپوینت به طور حرفه ای تهیه شده و مطالب کتاب را بصورت جذاب پوشش میدهد شما دبیران گرامی ... ...

دانلود پاورپوینت چیستی انسان 2 درس 10 فلسفه یازدهم انسانی

دانلود پاورپوینت چیستی انسان 2 درس 10 فلسفه یازدهم انسانی

  عنوان پاورپوینت درسی: دانلود پاورپوینت چیستی انسان (2) درس 10 فلسفه پایه یازدهم انسانی   فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 18     پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درسیبکارگریی افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار ... ...

دانلود کتاب صوتی واپسین گفتار اسپالدینگ

دانلود کتاب صوتی واپسین گفتار اسپالدینگ

کتاب صوتی  کتاب_واپسین_گفتار ( یا عالم اوراسینا) ازاسپالدینگ_نویسنده_کتاب_معبدسکوت ... ...

دانلود کتاب تئوری حسابداری 2 دکتر شباهنگ

دانلود کتاب تئوری حسابداری 2 دکتر شباهنگفرمت پی دی افجلد دومبا کیفیت بالافارسی ... ...

جزوه الانشاء 1

جزوه الانشاء 1

جزوه الانشاء 1 الاختاره و دونّه آل بویه - السیده الآنصاری تعداد 143 صفحه کتاب اسکن شده فهرست کتاب در تصویر موجود است. ... ...

راهنمای کتاب احتمال، متغیرهای تصادفی و فرآیند های اتفاقی

راهنمای کتاب احتمال، متغیرهای تصادفی و فرآیند های اتفاقی 1و2 تالیف آتناسیوس پاپولیس  - یو اس پیلای برگردان نجمه رحیمی شاندیز به تعداد 248 صفحه pdf   معنی احتمال قضایای احتمال آزمایشات تکرار شده مفهوم متغیر تصادفی توابع متغیر تصادفی دو متغیر تصادفی دنباله ... ...

دانلود پاورپوینت سندرم روده کوتاه و درمان آن

دانلود پاورپوینت سندرم روده کوتاه و درمان آن

عنوان پاورپوینت: دانلود پاورپوینت سندرم روده کوتاه و درمان آن فرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 24پاورپوینت آماده ارائهفهرست مطالب:مقدمهسندرم روده کوتاه چیست؟ افراد در معرض سندرم روده کوتاه علائم سندرم روده کوتاه علت سندرم روده کوتاهتاثیر سندروم روده کوتاه بر زنان و ... ...

دانلود پاورپوینت بیماری دیورتیکول مری چیست

دانلود پاورپوینت بیماری دیورتیکول مری چیست

عنوان پاورپوینت: دانلود پاورپوینت بیماری دیورتیکول مری چیست فرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 25پاورپوینت آماده ارائهفهرست مطالب:مقدمهدیورتیکول مری چیست شیوع دیورتیکول مری انواع دیورتیکول مری دیورتیکول زنکر (Zenker diverticulum)دیورتیکول کیلیان-جمیسوندیورتیکول ... ...

دانلود پاورپوینت سندروم سوء جذب و عوارض آن

دانلود پاورپوینت سندروم سوء جذب و عوارض آن

عنوان پاورپوینت: دانلود پاورپوینت سندروم سوء جذب و عوارض آن فرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 25پاورپوینت آماده ارائهفهرست مطالب:مقدمهسندروم سوء جذب چیست؟علت سندروم سوء جذبانواع سوء جذبسوء جذب کربوهیدراتسوء جذب چربیسوء جذب پروتئینعلائم سندروم سوء جذبعوارض و مشکلات ... ...

دانلود پاورپوینت آمادگی دفاعی دهم درس 2 اقتدار دفاعی

پاورپوینت  آمادگی دفاعی دهم درس 2 اقتدار دفاعی ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما