پیوند ها
روش خواندن درس فیزیک(معین فلاحتگر)
درس فیزیک تنها درسیه که کتاب اول دبیرستانش هم جزء منابع کنکور محسوب میشه…البته از فیزیک 1 تنها بخش نور و بازتاب نور مهمه که 2 فصل آخر کتاب رو تشکیل میده..یعنی عملا شما نیاز به خوندن بخشای دیگه متاب ندارین…گرچه مطالعه اونا خالی از فایده نیست و حتی به فهم مطالب کتاب دوم و سوم شما کمک میکنه….پس اگه وقت دارین یه چرخی تو اون فصل ها هم بزنین اما چیزی که مهمه مبحث نور فیزیک 1 هست….در مورد کتاب سال دوم هم معمولا از فصل اول سوال نمیاد ….چند سال قبل یه سوال در مورد دقت اندازه گیری اومده بود که همین باعث میشه تا شما مجبور بشید این فصل رو هم بخونید…..اما بپردازیم به کتبای کمک آموزشی و تست و اهمیت کتاب درسی در مورد درس فیزیک….
من خودم برای آموزش از کتابای انتشارات مبتکران استفاده میکردم…فیزیک 3 رو که از روی مبتکران خوندم البته تو تابستون و در طول سال تحصیلی هم استاد خیلییییییییی خوب و خفنی داشتیم که واقعا به معنای واقعی کلمه استاد بود و خیلی خوب مطالب رو برای ما جا مینداخت….پیش دانشگاهی هم که بازم جناب آقای اردشیری استاد فیزیکمون بود و من دیگه کتاب کمک آموزشی نخریدم و درس رو از ایشون یاد میگرفتم …فکر میکنم تنها درسی بود که درس رو از معلم سر کلاس یاد میگرفتم و به کتاب کمکی آموزش رجوع نمیکردم…اینو گفتم تا بدونین که اگه دبیرتون در درسی خوب نیس میتونین از کتابای کمک آموزشی استفاده کنین…مث کتابای غلامعلی محمودزاده از انتشارات مبتکران که واقعا خوب هستن در زمینه آموزش…
در مورد کتاب تست هم من تا سال سوم ازکتاب تستی استفاده نمیکردم اما سال سوم فیزیک 3 رو از رو مبتکران تست زدم و سال پیش دانشگاهی هم از روی خوشخوان پایه و کتابهای سفید و سبز گاج ییش دانشگاهی تست زدم…البته فیزیک پیش خوشخوان رو هم داشتم که از جلد 1 اون فقط تست زدم….به نظرم همشون خوبن و شما مث درس ریاضی در مورد فیزیک هم باید از چند تا کتاب تست بزنین…اما کتاب سبز گاج یه چیز دیگس…حتما امتحان کنین….اصلا تستای تکراری نداره..اگه سفید گاج رو نگرفتین سبزش رو بگیرین..تستاش سخت تره اما مفهوم رو واستون جا میندازه….
در مورد اهمیت کتاب درسی باید بگم کتاب فیزیک پیش دقیقا مث دیفرانسیل هست..همون چیزایی که گفتم اونجا در مورد این هم صادقه….کتابهای مقاطع پایینتر فیزیک رو حتما بخونین ولی تمریناش به نظرم چیز جالبی ندارن ارزش زیاد وقت گذاشتنو ندارن….
در مورد تست زدن ایت درس هم باید بگم که مباحثی مث دینامیک و سینماتیک شدیدا تستای وقتگیری دارن شما باید با حل تستای زیاد سرعت خودتون رو ببرین بالا تو این تستا و تو پاسخ تشریحی این تستا هم بعضا دقت کنین تا دنبال راه حل خوبی بگردین یا نکته جالبی پیدا کنین…تو این بخشها رسم شکل خیلی مهمه…بعضی اوقات اگه بتونین شکل خوبی رو رسم کنین و نیروها درست و حسابی رو شکل پیاده کنین میتونین سوال رو حل کنین…تو کتاب سبز گاج از این جور تستا زیاد هست که نمونشو شاید جایی ندیدین…
اما مباحث دیگه فیزیک که مربوط به پیش 2 میشه خیلی سریع السیر باید حل بشه…ان شا الله هر وقت بهش رسیدین در مورد اونا توضیح میدم
بخشهای فیزیم پایه هم زیاد به نظرم نکته ندارن اما باید دقت زیادی داشته باشین…مثلا تو ترمودینامیک میگه کار انجام شده توسط گاز یا بر گاز….و از این جور چیزا….
سعی میکنم به تدریج نکاتی رو از درس فیزیک رو وبلاگ بذارم…
موفق و سربلند باشد
با روحیه به درس خوندن ادامه بدید و به این باور داشته باشید که هر کی تلاش کنه مزد زحماتشو میگیره….
یه توضیح کوچولو هم راجع به برنامه ریزی بدم…بعضی ها گفتن که نمیتونن خوب برنامه ریزی کنن واسه خودشون و هر از گاهی یه برنامه مینویسن که بعد چند روز دیگه بهش پایبند نیستن…..
نکات اصلی و مهم برنامه ریزی رو احسان خیلی خوب گفته و من در مورد برنامه ریزی کوتاه مدت که مشکل شماست کمی توضیح میدم…ببینید شما با توجه به اهدافی که در قسمت میان مدت طراحی کردین واسه خودتون که معمولا فاصله بین دو آزمون رو تشکیل میده باید برنامه روزانتونو بچینین…در چیدن برنامه روزانه افراد با هم فرق دارن مثلا شیوه من با احسان فرق داره…این نشون میده که شیوه مهم نیست چی باشه …مهم اینه که به اهداف میان مدت برسین و خودتون با برنامتون راحت باشین….من اینجوری بودم که بعد هر آزمون قلم چی مینشستم و برنامه آزمون بعدی رو جلوم میذاشتم ….کل ساعاتی که قرار بود بخونم مثلا میشد 100 ساعت تو دو هفته …..به هر درس ساعاتی رو اختصاص میدادم با توجه به حجم درس ،مهم بودنش و توانایی خودم تو اون درس….بعد اسم روزا رو تو کاغذ مینوشتم و جلوی اونا چند تا خط میکشیدم که هر کدوم نشان دهنده 2 ساعت بودن و همه خط ها رو با اسم درسا و مبحثی که باید بخونم یا تست بزنم پر میکردم…..از شنبه صبح دقیقا عین اون برگه درس میخوندم…البته گاهی اوقات پیش میومد که حوصله درسی رو نداشتم بنابراین جاشو تو برنامه با یه درس دیگه عوض میکردم ولی باید توازن بین درسا حفظ شه….
حالا شیوه من مهم نیست چی بوده…مهم اینه که به برنامتون پایبند باشین….زیادی وسواس و اضطراب نداشته باشین…کافیه برنامتون همه مطالبی رو که واسه آزمون بعدی لازم دارین پوشش بده..همین کافیه…فایده اصلی برنامه ریزی هم اطمینان به آخر کاره…
امیدوارم حرفام به دردتون خورده باشه مخصوصا اونایی که در مورد برنامه ریزی کوتاه مدت یا روزانه سوال داشتن.
روشهای مطالعه درس فیزیک(قلم چی)
محسن امیرسبتکی رتبه 5 منطقه 3
1-مهمترین نکتهای که در حل سؤالهای فیزیک به من کمک میکرد این بود که به آخر سؤال توجه میکردم و دقیقاً روی بدست آوردن جوابی کار میکردم که سؤال میخواهد نه جوابی که خودم پس از حل بر اساس دانستههای فکری ام بدست آوردهام.
2-پیش خوانی کتاب درسی قبل از کلاس برای من مؤثر بود.
3- تمرین و مثال کتاب درسی را حل میکردم.
4-ابتدا درسنامه کتاب آبی را میخواندم و سپس به حل تست میپرداختم.
5- فرمولهایی را که از حل تستها یاد گرفته بودم ، در کتاب درسی مینوشتم.
6- پاسخ تشریحی کتاب آبی را تمام و کمال مطالعه میکردم.
7-از این درس زیاد تست میزدم.
حامد چوقادی رتبه 3 منطقه2
من به درس فیزیک علاقه داشتم، در کلاس درس را به خوبی گوش میدادم و در همان کلاس مطلب را یاد میگرفتم.
به مسائل دید کلی و چند وجهی داشتم و بین مفاهیم مختلف فیزیکی ارتباط برقرار میکردم.
به دلیل علاقهام به فیزیک ، مطالعه آزاد هم در این زمینه داشتم.
احسان ابراهیمی رتبه 11 منطقه 2
من با وجودی که رشته ام تجربی بود به درس فیزیک علاقه زیادی داشتم،زیرا؛
الف) در درس فیزیک امکان لمس وقایع وجود دارد مخصوصاً در مبحثهای حرکت و دینامیک.
ب)امکان حل سؤال با روش های ابداعی و روش های خلاقانه وجود دارد.
مواردی که باعث شد من در درس فیزیک قوی شوم این بود که:
1-فیزیک را مفهومی یاد میگرفتم و به حفظ فرمول نمیپرداختم.
2-منابع مطالعاتی استاندارد داشتم. با توجه به این که کتاب درسی فیزیک تغییرات چندانی نداشته، تستهای کنکور در این درس بسیار زیاد است و من فقط با تست کنکور این درس را کار میکردم.
پوريا ياراحمدي رتبه 3 كشور
در درس فيزيك بعد از تسلط بر مفاهيم ،با زدن تست زياد سرعت و مهارتم را افزايش دادم.
بهنام اميني رتبه 7 منطقه 2
درس فيزيك را ابتدا عمقي میخواندم یعنی مطالب را به صورت مبحثي و ثابت كردن فرمولها برای خودم یاد می گرفتم و بعد با كاركردن تستهاي كنكور تمرین می کردم.
احسان صالحي رتبه 7 منطقه 3
قبل از حل تست، ابتدا درس نامه کتاب آبی را مطالعه میکردم و سپس به حل سؤالات تشريحي میپرداختم و بعد از این مراحل به حل تست میپرداختم.
علي كيهاني رتبه 6 شاهد
اول كتاب درسی را مطالعه میکردم، سپس به حل تمرينات كتاب درسی میپرداختم و با تعمق گاهي به طرح سؤال میپرداختم (مثال و تمرینهای كتاب را به تست تبدیل میکردم.) در مرحله آخر از روي كتاب آبي تست میزدم.
روش مطالعه فیزیک(سعید تجریشی)
ابتدا یک سری کلیات در مورد فیزیک کنکور به شما میگویم و بعد از آن بهطور جزئیتر وارد شیوههای حل مسئله در فیزیک خواهم شد که خودم سعی میکردم آنها را رعایت کنم.
درس فیزیک در ابتدای سال پیشدانشگاهی برای من درس نسبتا سختی بود و یکی از نقاط ضعف عمدهی خودم را همین درس میدیدم. اما در کنکور بالاترین درصد اختصاصیام مربوط همین فیزیک بود (94%). پس مطمئن باشید شما نیز با تمرین و تکرار قطعا میتوانید موفق شوید.
فیزیک از جمله درسهایی است که خیلی نیاز به تمرین و تست دارد؛ البته بخشهای مختلفی دارد؛ مثلا اواخر پیش 2 حفظی و خواندنی است اما مثلا دینامیک و سینماتیک بیشتر به تمرین و تست نیاز دارد. من برای نور فیزیک 1 و اکثر قسمتهای فیزیک 2 و فیزیک 3 وقتی جزوه و کتاب را خواندم و احساس کردم تقریبا یاد گرفتهام، شروع به خلاصهنویسی کردم. خلاصهنویسی در فیزیک هم خیلی مهم است؛ چون اکثرا فرمول است و با این کار میتوانید خیلی سریع فرمولها را مرور کنید و بعد، از آنها تست بزنید. خلاصهنویسی در فیزیک، خیلی به من کمک کرد. شیوهی خلاصهنویسی فیزیک را در قسمت خلاصهنویسیها میتوانید مشاهده کنید. من تقریبا از عید به بعد فقط خلاصههای فیزیک 1 و 2 و 3 را میخواندم و بعد از مرور و خلاصه، تست میزدم.
من برای درس فیزیک قبل از عید یک کتاب تست را کامل زدم و بعد از عید 2 کتاب دیگر هم تهیه کردم که از آنها برای مرور و تست مضربی و یادآوری مطلبها و نکتهها بعد از خواندن خلاصه و افزایش تسلط و برطرف کردن نقاط ضعف استفاده میکردم. لازم نیست تعداد زیادی کتاب بخرید و خود را سردرگم کنید. بلکه یک کتاب تست را کامل تمام کنید و یکی دو کتاب را نیز برای مرور و تست مضربی در مبحثهای مورد نیازتان استفاده کنید.
سعی کنید سرعت خود را در درس فیزیک و سؤالهای محاسباتی افزایش دهید. چون مثلا در کنکور اخیر، خیلی از افراد بودند که به دلیل تعلل زیاد در برخی سؤالهای فیزیک، حتی فرصت نکردند سؤالهای شیمی را شروع کنند. برای افزایش سرعت نباید مثلا یک روز 200 تا تست بزنید و بعد بروید تا یک ماه دیگر. سعی کنید مثلا یک روز در میان 40 تا 50 تا تست بزنید تا پیوسته مرور کرده باشید.
فیزیک پیشدانشگاهی 1 خیلی نیاز به تمرین و تست دارد و تقریبا بیشترین تستی که من زدم مربوط به این قسمت بود. هر وقت لازم میدیدم، در حد 20 دقیقه، کل خلاصه و فرمولها را مرور میکردم و سپس حدود یک ساعت از یک کتاب تست مضربی (حتی گاهی مضرب 10) میزدم. اما پیشدانشگاهی 2 بیشتر خواندنی است. تا میتوانید آن را از روی کتاب بخوانید و حفظ کنید.
برای حل مسئلههای فیزیک حتما مرحلههای زیر را باید دنبال کنید:
1)صورت مسأله را دقیق بخوانید و مبحث را شناسایی کنید و بفهمید مسأله از شما چه میخواهد.
2)اگر لازم بود، حتما شکل بکشید.
3)فرمول مربوط به مسأله را یادآوری کنید (اگر خلاصهنویسی کرده باشید و زیاد آن را مرور کرده باشید، برایتان خیلی راحت خواهد بود).
4)اگر نیاز به جابهجایی و تغییر در فرم اصلی فرمول وجود دارد آنها را انجام دهید.
5)اگر دادههای مسأله نیاز به تبدیل واحد دارند آنها را انجام دهید.
6)دادههای مسأله را در فرمول جایگذاری کنید و مسأله را حل کنید.
اگر احساس میکنید سرعتتان پایین است، همان طور که گفتم پیوسته تست بزنید و سعی کنید بدون این که دقتتان کم شود، سرعت را زیاد کنید. این کار تنها با تستزنی زیاد و اصولی امکانپذیر است. در اثر حل کردن تستهای تکراری و مشابه، سرعت عمل افزایش مییابد. حتی اگر لازم دیدید میتوانید چندین بار تستهای کنکورهای سراسری سالهای اخیر را پاسخ دهید. توجه کنید لازم نیست مسأله را بهصورت تشریحی حل کنید.اگر توانستید بیدقتیهای خود را کنترل کنید و کاهش دهید (سعی میکردم هر چه سریعتر مقالهای در این زمینه در سایت قرار دهم)، فرمولها را در ذهن خود بیاورید و فقط محاسبهها را روی کاغذ انجام دهید. توجه کنید که مرحلههایی که احتمال خطا در آنها زیاد نیست را در ذهن انجام دهید و سایر مطلبها (مثل محاسبهها) را حتما حتما روی کاغذ انجام دهید. سعی کنید از شکلها حداکثر استفاده را ببرید و سرعت حل مسألهی خود را با شکل افزایش دهید؛ چون خیلی به شما کمک خواهد کرد.
توصیههای خیلی مهم:
*اگر در کنکورهای آزمایشی و کنکور اصلی، احساس کردید یک سؤال فیزیک (و یا هر درس دیگر) وقتگیر است، آن را حتما رها کنید و کنار آنPبزنید (به هنر آزمون دادن مراجعه شود). سعی کنید خود را به این کار عادت دهید. چون برخی سؤالهای فیزیک واقعا وقتگیر هستند. البته توصیه میکنم حتما سرعت حل مسائل فیزیک را با زدن تستهای زیاد و متنوع خیلی بالا ببرید. بهنحوی که دقتتان پایین نیاید. شاید مهمترین کار در فیزیک همین افزایش سرعت بدون کاهش دقت باشد.
به نکتههای زیر حتما توجه کنید:
1)ابتدا حتما متن درس فیزیک را با دقت بخوانید و کاملا آن را بفهمید و بعد سراغ مثالها و تمرینهای کتاب درسی بروید.
2)در منزل و برای حل سؤالهای فیزیک هرگز از ماشین حساب استفاده نکنید و مسألهها را حتما تا آخر حل کنید. سرعت محاسبهها در کنکور خیلی مهم است. از همین حالا باید با حل سؤالهای مختلف، سرعت محاسبهی خود را افزایش دهید.
3)حتما بعد از مطالعه و خلاصهبرداری، سراغ تستزنی بروید و آن قدر تست بزنید (البته نه این که همه را در یک روز بزنید) تا به تسلط برسید. صبور باشید و آرام آرام سرعت خود را افزایش دهید.
4)گاهی هیچ اشکالی ندارد تستهای تکراری بزنید. این کار برای افزایش سرعت عمل مفید است؛ البته به شرطی که بار دیگر از ابتدا تا انتها را حل کنید نه این که از حفظ جواب دهید.
5)لازم نیست فرمولهای متفرقه را از کتابهای کمکآموزشی حفظ کنید و خود را دچار سردرگمی کنید. به جای این کار، شیوهی درست استفاده از فرمولهای اصلی را یاد بگیرید و با تمرین زیاد، در آنها به تسلط کافی برسید.
* باز هم تاکید میکنم حتما برای موفقیت در درس فیزیک، لازم است سرعت محاسبههای ریاضی خود را بدون کاهش دقت، افزایش دهید؛ پس از همین الان شروع به تمرین کنید. کار سختی نیست...
روش مطالعه فیزیک (میگنا)
با این همه فرمول کوتاه و بزرگ، هنوز نمیدانم چه رابطهای را کجا استفاده کنم تا به جواب برسد. پرسیدم، بیشتر توضیح دهید. گفت: مثلاً در مبحث حرکتشناسی، اگر تست یا مثالی را بخواهم حل کنم، نمیدانم از کدام رابطه(فرمول) باید استفاده شود. در آخر، چند فرمول را مینویسم تا ببینم کدام یک به جواب میرسد! خلاصه، پاک گیج شدم.
این چند جمله، گفتههای اغلب دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی (داوطلبان کنکور) است.
در مورد درس فیزیک باید بدانیم که برخی از مطالب بیشتر جنبهی حفظی و برخی مطالب بیشتر جنبه مفهومی دارند.
کمیت برداری و نردهای، یکای کمیتها، روابط کار و انرژی، ساختمان ماده، انبساط مواد، ترمودینامیک (رشته ریاضی) از فیزیک پایه و موج مکانیکی1و2، موج الکترومغناطیس، فیزیک اتمی، ساختار هستهی اتم، فیزیک حالت جامد (رشته ریاضی)، قوانین نیوتون، کولن، قوانین الکترومغناطیسی فارادی ولتر, تعاریف کمیتهای فیزیکی از فیزیک پیشدانشگاهی، بیشتر جنبه حفظی دارند.
الکتریسیته ساکن و جاری و مدارهای ترکیبی، میدان مغناطیسی و نیروهای مغناطیسی و جریان متناوب و القای الکترومغناطیسی، فشار گرما و تعادل، حرکتشناسی و دینامیک و نوسان نقش موج عرضی، بیشتر جنبهی مفهومی دارند.
ما به دنبال این نیستیم که این مباحث را از هم جدا کنیم بلکه اگر به دنبال یادگیری درس فیزیک باشیم، پیشنهاد میکنیم ابتدا ریاضیات مورد استفاده در فیزیک را یاد بگیریم. (رسم توابع جبری درجهی اول و دوم و سوم و هموگرافیک، توابع مثلثاتی و... ).
بخش وسیعی از مثالها، نمودار است. اگر قرار باشد تمام نمودارهای فیزیک (بیش از پنجاه نمودار) را حفظ کنیم، کار عاقلانهای به نظر نمیرسد. یاد گرفتن نمودارها، بسیار سادهتر از حفظکردن آنها است.
بدانیم که برای شیب هر نموداری، یکای محور عمودی را بر یکای محور افقی تقسیم میکنیم تا کمیت مورد نظر پیدا شود. به عنوان نمونه، شیب نمودار مکان- زمان، بیانگر سرعتS/M است. (وقتی شیب نموداری، کمیتی برداری میشود، اگر شیب رو به بالا باشد یعنی علامت این کمیت مثبت و اگر شیب رو به پایین باشد، این کمیت علامت منفی دارد. اگر اندازهی شیب فوق زیاد شود یعنی اندازهی این کمیت، افزایش یافته و اگر اندازهی شیب، کم شود یعنی اندازهی این کمیت، کاهش یافته است.)
برای سطح زیر هر نموداری، یکای محور عمودی را در یکای محور افقی ضرب کنید تا کمیت مورد نظر را بیان کنیم. به عنوان نمونه، سطح زیر نمودار سرعت – زمان، بیانگر (S x M/S) جابهجایی است و قدر مطلق این سطوح، مسافت طی شده است.
البته قرار نیست که همواره هم شیب و هم سطح زیر همه نمودارها، کمیت فیزیکی شود، مثلاً سطح زیر نمودار مکان – زمان یعنی متر × ثانیه، کمیت فیزیکی نمیشود. این راهکار بسیار هوشمندانهتر و عاقلانهتر از حفظ کردن شیب و سطح این همه نمودار فیزیک است که آن هم پس از چند هفته (ماه) فراموش میشود.
اینکه میگوییم متن کتاب را بخوانید، مثال، تمرین، فعالیت، تمرینهای انتهای فصل (به رنگ آبی و سبز و نارنجی و قرمز) را خودتان حل کنید و آنها را رفعاشکال کنید، ابتداییترین و کمترین کاری است که انجام میدهید. یادتان باشد که شما داوطلب کنکور 89 هستید و فقط به دنبال پاسکردن واحدهای درسی پیشدانشگاهی نیستید. حتی دوباره حلکردن و عوضکردن عدد مجهول با یکی از اعداد مثالها که برایتان تکراری نشود، به یادگیری شما میافزاید.
به عنوان یک نمونهی راهبردی، یک مبحث ساده در فیزیک (نور) و یک مبحث مشکل در فیزیک پیشدانشگاهی(حرکتشناسی) را مورد بررسی قرار میدهیم. لازم به تذکر است که زمان یادگیری این مباحث، یکسان نیست. یادگیری کامل مبحث حرکتشناسی و همچنین دینامیک، نیاز به تداوم و تکرار هفتهای یک جلسه تا اسفند ماه (حدود 6 ماه) دارد، ولی یادگیری مبحث نور سریعتر انجام میشود.
نور:
ابتدا پرتوهای تابش همگرا، واگرا و موازی را بررسی کنید. از ابتدای تشکیل سایه تا انتهای آینهی تخت، تمام مثالها با تناسب و روابط خطی، قابل حل شد و با رسم پرتوهای نور و تشابه مثلثها قابل حل است. در آینهی محدب (عدسی مقعر) فرمول اصلی است، جسم حقیقی، تصویر مجازی و کانون مجازی است. همچنین جسم و تصویر مجازی در آینهها در دو طرف آینه و در عدسیها در یک طرف عدسی است. در آینهی مقعر (عدسی محدب) فرمول اصلی است. جسم حقیقی، تصویر حقیقی یا مجازی است و کانون حقیقی است. اگر تصویر مجازی باشد، فرمول علامت منفی و اگر تصویر حقیقی باشد، بین p و q علامت مثبت میباشد. از هر آینه یا عدسی حداقل ده عدد تست از کنکور سراسری حل کنید تا مرحلهی یادگیری انجام شود. حالا میتوانید برای تکمیل این مبحث و سرعتعمل در انجام تستها، از جزوات آموزشی گزینه دو و روابط کوتاه تستی استفاده کنید.
اینکه برخی از دانشآموزان میگویند، نمیتوانیم تست حل کنیم و کلی هم فرمول حفظ هستیم، مرحلهی یادگیری را انجام ندادهاند.
حرکتشناسی:
اصطلاحات حرکت (بردار مکان، سرعت، سرعت متوسط و ....) را بخوانید. مبحث مشتق را در حرکتشناسی کاربردی کنید که مشتق مکان، سرعت و مشتق سرعت، شتاب میشود. با استفاده از معادلهی مسیر حرکت یعنی رابطهی x و y فقط میتوانید رابطهی مؤلفههای سرعت را بیابید. در این فصل، نمودارهای مکان – زمان و سرعت – زمان و شتاب – زمان را داریم. به همین ترتیب که مینویسیم، ابتدا 5 تست از مکان – زمان برای یادگیری شیب، 5 تست از شتاب – زمان برای یاد گیری سطح زیر و سپس ده عدد تست از سرعت – زمان برای یادگیری سطح زیر و شیب حل کنید.
اگر دیدید در نمودار سرعت – زمان فقط از شما شیب نمودار خواسته شده، خودتان سطح زیر، سرعت متوسط، شتاب متوسط را بررسی کنید، که چه اشکالی دارد. قرار نیست فقط جواب تست را بدهیم، میخواهیم این نمودارها را یاد بگیریم.
همچنین با نمودار مکان – زمان و سرعت – زمان نوع حرکت و با نمودار شتاب – زمان اگر سرعت اولیه داده شده باشد، نوع حرکت معلوم میشود. حالا نوبت بررسی حرکتهای یک بعدی یکنواخت و شتاب ثابت است. حرکت مستقیمالخط یکنواخت فقط یک معادله دارد. حداکثر 5 عدد تست برای یادگیری کافی نیست و حرکت مستقیمالخط شتاب ثابت، دارای 4 معادلهی اصلی است. از هر معادلهاش حداکثر 5 تست حل کنید تا کاربرد آنها را یاد بگیرید. سپس نوبت سقوط آزاد یک بعدی است.
فرمولهای این حرکت که شتاب ثابت g- دارد را خودتان بنویسید کافی است. در حرکت شتابی x→y ثابت g-→a تبدیل میشود. در این حرکت، در هر ثانیه، سرعت 10 m/s تغییر میکند و جابهجایی هم در هر ثانیه، 10 متر تغییر میکند.
پیشنهاد میکنم برای یادگیری این حرکت، شکل سادهای از مسیر حرکت گلولهای که حرکت داده میشود، رسم کنید. اینکار حل مثالها را بسیار ساده میکند. نوبت به فعالیت (1--4 ) کتاب درسی، رسیدن دو متحرک به یکدیگر که در کنکورهای سراسری اخیر حداقل یک تست و گاهی بیشتر هم داشته است، میرسد. حلکردن 10 تست از سقوطی و10 تست از این فعالیت پیشنهاد میشود. پس از اینکار، سراغ حرکت پرتابی (رشته ریاضی) بروید تا فصل به پایان برسد. اینکه شما حرکت شناسی را خواندید، یاد گرفتید، مثال و تست حل کردید کافی نیست، باید تا خرداد89 هفتهای یک جلسهی درسی به این مبحث (همچنین دینامیک) بپردازید.
به این صورت که در هر جلسه 20 تست متنوع که کل فصل را در بر بگیرد و آنها را تجزیه و تحلیل کنید. خواندن جزوات کمکآموزشی گزینه دو به شما کمک میکند تا روابط کوتاهتری هم در حل تست ها به کار ببرید و به یادگیری میافزاید.تأکید میکنیم یادگیری این مباحث نیاز به زمان مداوم و تکرار دارد، یک واقعیت است. اگر این واقعیت را بپذیرید قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت.
مرتضی غفاری
مشاوره درسي فیزیک پیش دانشگاهی 2 - گروه ریاضی و تجربی
مباحث مطرحشده در کتاب فیزیک 2 پیشدانشگاهی به نسبت کتاب فیزیک 1 پیشدانشگاهی یا کتاب فیزیک 3، کمحجمتر و دارای روابط کمتری میباشند. در آزمون سراسری سالهای اخیر در رشتهی ریلضی، حدود 7 الی 8 تست از کل این مباحث پرسیده شده است که با توجه به تعداد کل سؤالات یعنی 45 عدد، حدود 17درصد را به خود اختصاص دادهاند و در مقایسه با کتاب فیزیک 1 پیشدانشگاهی که حدود 30درصد سؤالات را شامل میشود، اختلاف چشمگیر است. در رشتهی تجربی در سالهای اخیر نیز درصدی مشابه گروه ریاضی از این مباحث سؤال پرسیده شده است.
مطالب مطرحشده در کتاب فیزیک 2 پیشدانشگاهی، عمدتاً تشریحی، روان و دارای مفاهیم سادهری نسبت به مباحث قبلی هستند، از اینرو یادگیری آنها میتواند احتمال پاسخدهی صحیح به سؤالات آزمون سراسری این فصول را بالاتر ببرد. روابط مطرحشده در این فصول نیز هم ساده هستند و هم کمتعداد و عمدتاً با حلی نهچندان طولانی به پاسخ میرسند. از همینروست که به شما داوطلبان عزیز توصیه میگردد حتماً یادگیری و تمرین این فصول را در برنامهی کاری خود قرار دهید تا بتوانید بهراحتی به سؤالهای مطرحشده از آنها پاسخ گویید.
یکی از بهترین منابع موجود برای آموزش این مباحث، کتاب درسی میباشد زیرا هم توضیح مناسب و کافی دارد و هم مثالها و تمرینهای مرتبط. مفاهیم همراه نمودارها و شکلهای خوبی توضیح داده شدهاند، پس توصیه میشود از شکلها و نمودارهای کتاب، غافل نشوید و حتماً برای درک عمیقتر، به سراغ آنها رفته و آنها را بررسی کنید. درضمن سؤالات و تستهای این مباحث، عمدتاً در انتها یا اواسط سؤالات آزمون سراسری چیده میشوند، بنابراین لازم است در جلسهی آزمون، وقت خود را بهگونهای تنظیم نمایید که حتماً به این سؤالات رسیده و بتوانید به آنها پاسخ صحیح دهید. فراموش نکنید که در آزمون سراسری، همهی سؤالات درس فیزیک، ارزش برابر دارند بنابراین اولویت با سؤالهایی است که بیشتر بلد هستید و یا حل کوتاهتر و مطمئنتری دارند.
1- در فصل اول، کتاب فیزیک 2 پیشدانشگاهی که در ادامهی مباحث موج 1 میباشد، موجها در محیط های دوبعدی و سهبعدی مطرح شدهاند. بازتاب از انتهای آزاد و انتهای بسته و تفاوت آنها را حتماً تمرین کنید و عمدهی زمان خود را روی موجهای ایستاده صرف نمایید.
موجهای ایستادهی تشکیلشده در طناب یا تار ( محیط یکبعدی)، شکلهای آنها، هماهنگها و روابط آنها را خوب به خاطر بسپارید.
میدانیم که در تار یا طناب دو سر بسته در دو انتها، گره تشکیل میشود و تمام هماهنگها تولید میشوند بنابراین سادهترین شکل موج ایستاده، یک شکم و دو گره دارد که بسامد پایه یا هماهنگ اصلی نامیده میشود.
(n تعداد شکمها میباشد)
در تار یا طناب با یک انتهای بسته و یک انتهای آزاد، در انتای بسته، گره و انتهای آزاد، شکم تشکیل میشود. در این حالت تعداد گرهها و شکمهای تشکیلشده همواره برابر است. در سادهترین حالت، یک شکم و یک گره ایجاده شده که هماهنگ اصلی یا بسامد پایه نام دارد. در این حالت فقط مضارب فرد هماهنگ اصلی تولید میگردد یا به عبارتی فقط هماهنگهای فرد ایجاد میشوند.
پس با توجه به نوع انتهای تار یا طناب و تعداد گرهها و شکمهای ایجادشده در طول تار یا طناب میتوان شمارهی هماهنگ را تشخیص داد، شکل آن را رسم کرد، رابطهی آن را نوشت و سایر اطلاعات پرسیدهشده در مسأله را بهدست آورد. به خاطر داشته باشید که:
1- فاصلهی دو گره متوالی و برابر، میباشد و فاصلهی یک گره از شکم مجاور آن میباشد.
2- در موج ایستاده، دامنهی نقاط مختلف، متفاوت است ولی نقاط بین دو گره، همگی همفاز هستند و با نقاط بین دو گره بعدی، در فاز مخالف میباشند.
3- امواج ایستاده در هر سه نوع (جامد، مایع و گاز) بهوجود آمده و تشکیل میشوند.
4- اختلاف بسامد دو هماهنگ متوالی در تار یا طناب دو سر بسته، برابر بسامد اصلی و در تار یا طناب با یک انتهای بسته و یک انتهای آزاد، 2برابر بسامد اصلی میباشد زیرا فقط هماهنگهای فرد تولید میشوند یعنی:
دو سر بسته
باز و بسته
تداخل امواج در دو بعد مشابه بر هم نهی در یک بعد است با این تفاوت که در این حالت، تعداد نقاط گره و شکم بیشماری تشکیل میشوند و اصلیترین شرط آن، وجود دو منبع موج همبسامد و همفاز میباشد که همانند شکل کتاب، بتوانند امواجی را در محیط دوبعدی (مانند سطح آب) منتشر کنند. در این حالت به دلیل اختلاف راه نقاط محیط با دو منبع ، اختلاف فاز در آنها ایجاد میشود که از رابطهی زیر بهست میآید:
در این تداخل نقاط گره و شکم روی هذلولیهایی هستند که برحسب فاصله ا ز دو منبع بهوجود میآیند.
2- صوت، موجی طولی است که در اثر انبساط و تراکمهای متوالی لایههای هوا پیشروی میکند و بهعبارتی دارای تپهای تراکمی (پرفشار) و انبساطی (کمفشار) میباشد. سرعت انتشار صوت در محیطهای متراکم، بیشتر میباشد و لذا در جامدها بیشتر از مایعها و در مایعها بیشتر از گازهاست. سرعت انتشار صوت در گازها از رابطهی بهدست میآید.
لولههای صوتی وسایلی هستند که در آنها ستونی از هوا وجود دارد و با دمیدن در آنها میتوانیم امواج ایستادهی طولی تشکیل دهیم. لولهها به دو نوع هر دو انتها باز و یک انتهای باز و یک انتهای بسته طبقهبندی میشوند که روابط آنها مشابه روابط امواج ایستاده در تار یا طناب میباشد که پیش از این توضیح داده شد. در حل مسائل لولههای صوتی، حتماً به نوع انتهای لوله و تعداد گره و شکم یا شمارهی صوت ایجادشده توجه نمایید زیرا این نوع تسته،ا حل سادهای دارند و با دقت بیشتری برای حل آنها میتوان به پاسخ صحیح رسید. مسائل مطرحشده در مورد تار و طناب در مورد لولههای صوتی نیز برقرار میباشد.
شدت صوت، رابطهای است که توجه به اجزای آن میواند در حل تستها کمک کند. شدت صوت با مجذور دامنه و بسامد، نسبت مستقیم و با مجذور فاصله از منبع صوت، نسبت عکس دارد. درک انسان از صوت، تراز شدت صوت نام دارد که واحدهای آن، بل و دسیبل میباشد و برابر است با:
و در قیاس تراز شدت صوت در دو حالت مختلف داریم:
اگر منبع صوت و ناظر هر دو یکسان باشند، ناظر بسامد واقعی منبع را میشنود ولی با حرکت نسبی ناظر و منبع نسبت به یکدیگر، ناظر بسامدی متفاوت با بسامد اصلی منبع را میشنود که به آن بسامد ظاهری گویند و این پدیده را اثر دوپلر مینامند. رابطهی اثر دوپلر را حتماً به خاطر بسپارید زیرا در سالهای اخیر همواره مسألهی دوپلر، جزو لاینفک سؤالات آزمون سراسری بوده است:
- در استفاده از رابطهی اثر دوپلر توجه کنید که سرعتهای و دارای جهت هستند و علامت منفی یا مثبت آنها در حل مسأله اثرگذار میباشد. جهت مثبت، جهت انتشار صوت از منبع به سمت ناظر میباشد.
3- در فصل امواج الکترومغناطیس، نوع دیگری از امواج که برای انتشار احتیاج به محیط مادی ندارند، معرفی میگردند. برای تسلط به مطالب این فصل، لازم است اندکی از مباحث مغناطیس و القای سال گذشته را به خاطر داشته باشید. شکلگیری موج الکترومغناطیسی توسط آنتن بهخوبی در کتاب توضیح داده شده ولی جدول ویژگیهای امواج الکترومغناطیسی را حتماً چندینبار با خودتان مرور نمایید. مهمترین موضوع این فصل که مورد پرسش قرار میگیرد، آزمایش یانگ است. حتماً روابط نوارهای روشن و تاریک را بهخوبی بیاموزید و بدانید که علت شکلگیری آنها باز هم پدیدهی تداخل امواج است.
نوارهای تاریک
نوارهای روشن
4- در فصل فیزیک اتمی، توجه به نمودارهای تابندگی برحسب طول موج از هر دو دیدگاه جدید و قدیم و توجه به نتایج آن، اهمیت دارد. پدیدهی فوتوالکتریک و رابطهی آن، یکی از مهمترین مطالبی است که در این فصل مورد سؤال قرار میگیرد. حتماً رابطهی را خوب تمرین کنید و مسائل زیادی از آن حل کنید تا بر آن مسلط شده و بتوانید پاسخگوی سؤال احتمالی آن باشید. رابطهی ریدبرگ- بالمر، یکی دیگر از سرفصلهای اساسی در این مبحث است و بر مبنای آن، جدول رشتههای طیف اتم هیدروژن تنظیم شده است. نام رشتهها و گسترهی طول موج آنها، جزو نکاتی است که حتماً باید به خاطر داشته باشید. مدل اتمی بعد و چهار اصل آن را دقیقاً مطالعه کنید و تعداد حالتهای تابش فوتون از ترازهای بالاتر به ترازهای پایینتر را از روی شکل کتاب بررسی نمایید.
5- در فصل فیزیک هستهای، بنای بیشتری به استفاده از محفوظات شماست ولی تجربهی چند سال اخیر نشان داده که رویکرد طراحان در طرح تست، بیشتر به دو موضوع محدود میگردد: یکی مسألهی پرتوزایی و پرتوهای و و که موازنه کردن دو طرف واکنش پرتوزایی چه از نظر عدد اتمی و چه از نظر عدد جرمی اهمیت بهسزایی دارد و دیگری، مبحث نیمهعمر و روابط آن. نیمهعمر، مدت زمانی است که طول میکشد تا تعداد هستههای پرتوزای موجود در یک نمونه، به نصف برسد.
جرم باقیمانده و از مباحث دیگر قابل توجه در این فصل میتوان به نیمرسانای نوع و اشاره کرد که از کنار هم قرارگیری آنها دیود حاصل میشود.
توضیحات آخر فصل، راجع به انرژی هستهای و نحوهی تولید آن از اورانیوم تا آخرین ذره پرتوزا نیز قابل توجه میباشد و خوب است حتماً در هر دور مرور، نیمنگاهی به این دو موضوع داشته باشید.
در انتها مجدداً یادآور میشویم که تستهای کتاب فیزیک 2 پیشدانشگاهی عمدتاً ساده و روان هستند لذا از دست دادن آنها به جهت کمبود وقت در آزمون سراسری، اشتباه بزرگی است. پس وقت خود را بهگونهای تنظیم کنید که حتماً همه آنها را یک دور بررسی نمایید.
فارسی ساز Assassins Creed Black Flag تلگرام : ParsiTeamCH@ سایت : ParsiTeamSite.ir ... ...
بعد از انتشار فارسی ساز، از طریق ایمیل به شما ارسال خواهد شد ... ...
اگر قصد دارید تا مهارت خواندن و دایره واژگان خود را بهصورت هم زمان تقویت کنید، مجموعه کتابهای Reading and Vocabulary Development میتواند شما را به هر دو هدف خود برساند. عنوان ذکر شده نام کتابهایی چهار سطحی برای تقویت مهارت واژگان و خواندن زبان انگلیسی است که امروز قصد ... ...
مسجدنما از سال ۱۳۹۳ هر هفته با شما بوده است. دوست دارد مثل همیشه مستقل بماند. اما هزینههایش بالا رفته است. پیشنهاد میکنیم با خرید بسته ماهانه بدون نشان مسجدنما، ما را در تداوم این حرکت فرهنگی یاری برسانید. شما با خرید این بستهها ضمن حمایت از مسجدنما،میتوانید آن را ... ...
اگر قصد دارید تا مهارت خواندن و دایره واژگان خود را بهصورت هم زمان تقویت کنید، مجموعه کتابهای Reading and Vocabulary Development میتواند شما را به هر دو هدف خود برساند. عنوان ذکر شده نام کتابهایی چهار سطحی برای تقویت مهارت واژگان و خواندن زبان انگلیسی است که امروز قصد ... ...
به نام خدا ست (کرمانجی) ورژن فول برای سیستم عامل اندروید و ویندوز منتشر شد پر ریتم و پر قدرت ترین ست موجود در این سبک کیفیت برای اجرا مراسمی کیفیت تظمینی (برگشت وجه )در صورت نارضایتی دارای آکورد متغیر مناسب برای مجالس و باند و اکو (برای ارگ ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ و ... ...
حجم فایل : 415.7 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 25 1 رفتار جمعی تعریفرفتار جمعی عبارت است از الگوهای رفتاری بی ساختار، خودانگیخته، هیجانی و پیش بینی ناپذیر. افراد هنگامی که در رفتار جمعی درگیر می شوند، به محرک خاصی که ممکن است شخص یا رویداد خاصی باشد، پاسخ می ... ...
مقایسه جرم انتقال مال غیر و خیانت در امانت چکیده تحقیق با موضوع تفاوت جرم خیانت در امانت با جرم انتقال مال غیر معنای خیانت در امانت (اصطلاحی) قانونگذار تعریفی از بزه خیانت در امانت بعمل نیاورده لیکن به نظر برخی از حقوقدانان خیانت در امانت رفتار مجرمانه و مخالف امانت ... ...
این مجموعه باعث افزایش اطلاعات و بهبود مهارت های عملی و علمی داروسازان بالاخص دانشجویان داروساری در زمینه ساخت داروهای ترکیبی می باشد. شامل: ارائه نسخه های ترکیبی اجزای موجود در فرمولاسیون روش ساخت و نکات قابل توصیه ... ...
جزوه: عملیات انتقال جرم استاد: قائمی دانشگاه علم و صنعت ایران *تایپی ... ...
جزوه ی مهندسی رودخانه آماده برای دانلود است. دانشگاه: تهران استاد: دکتر علی سلاجقه منبع درسی، آزمون ارشد، استخدامی منبع دکترای رشته آبخیزداری فرمت: پی دی اف PDF، قابل استفاده در هر سیستم و دستگاه (موبایل، لپ تاپ و ...) تعداد صفحات: 106 کیفیت: بسیار عالی نوع: دست ... ...
در این محصول پاسخنامه تمرینات کتاب دانش آموز ویوپوینت 2 (Viewpoint 2 Students book) برای شما بزرگواران قرار داده شده و شامل پاسخ تمرینات تمامی 12 درس کتاب میباشد. از این به بعد دیگر لازم نیست نگران نمرات حل تمرین خود در کلاس زبان باشید. از طریق قسمت اطلاعات دانلود در آخر ... ...
طرح توجیه فنی،مالی و اقتصادی عنوان طرح توجیهی+فرم خام این طرح توجیهی با فرمت قابل ویرایش ورد(word) برای دانلود شما آماده شده وفایل این طرح کارآفرینی بر روی سرورهای سایت آپلود شده است. شما پس از دانلود یک فایل زیپ بدون پسورد خواهید داشت که با دابل کلیک روی آن فایل پی دی اف ... ...
موضوع شفاعت از اصول مسلّم اسلام است که روايات زيادي درباره آن نقل شده است. در قرآن کريم نيز آيات متعددي درباره آن وجود دارد. مانند آيات 43 تا 48 مدثّر که خداوند متعال عده اي از کساني را که شفاعت شامل حال تمام علماي اسلام شفاعت را قبول دارند.بزرگترین و نهایی ترین امید مؤمنان ... ...
زيردستان که تحت سرپرستي مولا و صاحب خود زندگي مي کنند، حقوق زيادي بر عهده سرپرست خانواده دارند. معصومين(عليهم السلام) به عنوان سرمشق مسلمانان، رفتارهاي ارزشمندي با زيردستان و به خصوص خادمان و کنيزان داشته اند که آثار اخلاقي و تربيتي فراواني به دنبال داشته، گذشت از خطاهاي ... ...
نقشه سیم کشی موتورسیکلت های سی اف موتو CFMOTO 250 NK به صورت کاملا فارسی و رنگی و بسیار با کیفیت فرمت : pdf (پی دی اف) قابلیت باز شدن در انواع دستگاههای اندروید، آیفون، لپتاب، کامپیوتر و ... شامل سیم کشی کامل تمام تجهیزات برقی و سنسورها و عملگرها قابل استفاده برای مدل ... ...
دانلود کتاب صوتی روانشناسی زنان یکصد و پنجاه راز از زنان به همراه یکصد و پنجاه مهارت ارتباطی-کتاب روانشناسی زنان که شامل صد و پنجاه راز در مورد زنان به همراه صد و پنجاه نکته ارتباطی با آنان می باشد. این کتاب از چند ویژگی خاص برخوردار است؛ از جمله تمامی شاخص های کتاب روان ... ...
مشخصات فايل نام فايل:بک دراپ نوزاد چمدان و خرس های عروسکی-کد 2078 نوع فايل:بک دراپ،backdrop پسوند فايل اصلي:JPEG پسوند فايل فشرده:ZIP عرض 1920 PIX کيفيت: 300 DPI ويژگي هاي فايل کاربري آسان جايگزين مناسب براي دکورهاي گران قيمت کیفیت عالی قيمت مناسب تبديل عکس هاي ... ...
در این تحقیق مطالبی که بحث می شوند، دارای پنج فصل هست که هر فصل هم زیر مجموعه های دارد که عبارتند از : 1-کلیات و مفاهیم؛ شامل معنای اخلاق، معنای فضیلت اخلاقی، معنای رذایل اخلاقی ، تعریف علم اخلاق، آثار اخلاق خوب، آثار بد اخلاقی، تبیین موضوع و ... می باشد . 2-فضایل اخلاقی؛ ... ...
اديان، مذاهب، مكتبها و نيز شخصيتهاى سياسى براى تربيت پيروان و هواداران خود برنامهها و طرحهاى عملى متنوعى ارائه مىدهند و افكار و انديشههاى خود را از اين طريق تثبيت مىكنند. وَ لِكُلِ اُمه جَعَلنا مَنَسكا هُم ناسِكُوه براى هر امتى پرستشگاه و راه و روشى قرار داديم كه براى ... ...
در اسلام، یکی از کلیدهای اصلی ایمان، «صبر» معرّفی شده است؛ ولی دامنة معنایی این واژه در عرف عام، به قدری محدود شده که تنها در معانی «مکث، تحمّل سختیها و قانع شدن در برابر وضع موجود» ظهور یافته است. برایناساس، تحقیق حاضر بر آن است که در یک فرآیند تدریجی، با لحاظ معنای ... ...
مهارت نوشتن برای خیلی از افراد بسیار سخت است و انتخاب یک منبع خوب و معتبر برای تقویت مهارت Writing میتواند کمک بسیاری به زبان آموز بکند. سری کتابهای Longman Academic Writing Series New Edition یکی از مطرح ترین منابع آموزشی برای تقویت مهارت Writing زبان انگلیسی است که از ... ...
برای انکه بتوانید از خرید فایل کتاب اندیشه 2 استفاده کنید و با قیمت مناسب تر تهیه کنید از طریق سایت اقدام به خرید کنید. بین CSF ها و اهداف کوی سلردرنوی وجود دارد ، به نونه ای که موکن اسلت، این دو یکسلان تلقی نردنداما آنها واقعا یکی نی ل سلتند. اهداف ، فهر ل سلتی از رایت ها ... ...
بیماری های ویروسی دام بزرگ دکتر نوزاد ... ...
مجموعه بیماری های گوسفند پرفسور نوری ... ...
برای کسب اطلاعات بیشتر از قیمت و خرید جزوه فایل اقتصاد خرد از سایت ما خریداری نمایید با قیمت کاملا مناسب. در حال حاضلر CSF ها را میتوان در توام سلطوح یز سلازمان - از مدیریت در راس سلازمان تا کارکنان ل شارلدر پایین ترین سلط سلازمان مورد ا ل ستفاده قرار داد. CSF ها میتوانند ... ...
دانلود رام فول فارسی سامسونگ S5 G900MD دانلود فایل فلش رسمی و فارسی بدون مشکل گوشی سامسونگ Galaxy S5_G900MD با اندروید نسخه ۶٫۰٫۱ مارشمالو و آموزش فلش حل مشکل هنگ روی آرم سامسونگ و گوگل پلی حل مشکل USSD و WIFI حل مشکل failed دادن Odin و بدون نیاز به نصب ریکاوری و روت ... ...